Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 8, 2012

Macam-macam penyakit sekarang

Saya memiliki seorang kawan yang selalu tersenyum dan kemas pakaiannya. Orangnya baik, selalu riang dan suka memulakan perbualan. Apabila berjumpa dia selalu memanggil saya dengan `encik' sebelum menyebut nama saya yang sebenar.

Saya juga pernah menghantar makanan (puding) ke rumahnya untuk dimakan oleh 5 orang anaknya...(pada masa itu  hidup saya bahagia, sebab tu saya suka memasak. Sekarang bekas puding itu telah saya buang...tetapi hidup saya sekarang tidaklah bahagia sangat selepas buang bekas puding tersebut, he he )

Tetapi posting ini bukanlah pasal puding tetapi mengenai kawan saya itu... Beliau telah meninggal. Saya terkejut juga kerana setahu saya dia tiba-tiba deman dan kemudiannya sudah sembuh. Dan daripada cerita keluarganya di meninggal dunia akibat kuman (penyakit) Kencing Tikus.


Sebenarnya kehidupan kita selalu terdedah pada bahaya. Apabila keluar rumah, memang bahaya menanti di mana-mana. Namun bahaya juga ada di dalam rumah? Dok gitu? Haaa..

Sekarang banyak sangat kuman yang melata, ada satu kes saya dengar ada kuman tanah. Dan kuman ini juga membawa kematian.

Ya lah kan, orang Melayu ni bab-bab disiplin dan perilaku menjaga kebersihan ni, ramai yang gagal. Rumah sendiri, tempat tidor sendiri tidak terurus, elok lagi kediaman sarkas (rujuk kepada cerita Magadaskar 3).

Namun rumah kawan saya ini terurus dan dia pembersih orangnya. Kata kawan-kawan lain dia dijangkiti kencing tikus tersebut setelah pergi berenang... Entahlah saya pun tidak pasti.

Jan: Yang pasti, saya doakan kawan saya tersebut aman damai di sana...

2 comments:

Nong Andy said...

saya terdengar/terbaca penyakit kencing tikus sangat bahaya.. dan membawa maut..

*buatkan puding untuk saya pula hehehehe

Jankaulu said...

acuangnya dah saya buang...segalanya.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home