Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, November 2, 2012

Penyakit terkini filem-filem Malaysia

"Skop filem tempatan kini semakin sempit kerana penggiat industri lebih menumpukan kepada 'box office' berbanding usaha mendidik masyarakat, kata Seniwati Datuk Sarimah Ahmad.
Saya sokong sejuta peratus apa yang Kak Mah kata tersebut. Kak Mah telah melalui banyak zaman dan melihat banyak perkembangan, patut sangat beliau melontarkan pandangan tersebut untuk menyelematkan dunia perfileman kita yang sudah hilang unsur didaktik dan estetikanya. Dulu Bang Jins juga ada mengutarakan hal yang hampir sama. Tetapi tiada orang filem mahu ambik  ikhtibar.
Saya bukan orang filem atau orang drama (tetapi saya suka berdrama, hehehe). Namun saya suka melihat filem. Seperti membaca novel/buku, filem menceritakan hal hidup orang lain, yang bukan hidup seperti kita. Kita boleh ambil contoh tauladan disamping berhibur.
Dulu ada ketikanya filem kita seperti tidak tahu hala tuju, sekadar hiburan dan menonjolkan wajah Pan Asian, atau setidaknya pelakon wanita Melayu berkopek besar. Semuanya kerana komersialisme dan kapitalisme dan me me me lain lagi.
Sekarang filem kita ada penyakit baru. Penyakit hantu dan gengster...
Jan: Hantu gengster...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home