"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, February 22, 2011

5.80%: Tahun kewangan berakhir 31 Desember 2010




Saya tidak ternanti nanti untuk mengetahui kadar dividen KWSP bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2010. Saya sudah menjangkakan kadarnya mungkin di antara 5.50% hingga 5.90%. Kalau lebih pun mungkin hanya mencecah 6%.


KWSP adalah tabung persaraan bukan skim pelaburan. Semua pelaburan ada risikonya. Oleh kerana KWSP ada juga kemahuan untuk melabur maka pelaburan dibuat adalah pada kadar risiko paling rendah.


Saya dapat rasakan ramai yang mengeluh apabila jumlah dividen yang dibayar hanya 5.80%. Sekali lagi kita harus ingat simpanan ini masih berbentuk dana dan tidak semuanya boleh dilegokan ke dalam bentuk pelaburan.


KWSP tidak pandai berniaga? Sekali lagi kita harus ingat KWSP adalah suatu jenis tabungan. Kalau nak harapkan kita simpan duit untuk hari tua jangan haraplah. Duit simpanan untuk persekolahan anak-anak pun terkadang terabai... dengan kata lain kita tak pernah cukup duit. Mungkin sampai ke mati kan?


Mujurlah ada KWSP, setakat ini aset pelaburan KWSP berjumlah RM440.52 bilion (setakat 31 Disember 2010). Banyak ya duit tersebut. Mengikut pengetahuan saya skim KWSP kita adalah antara skim terbaik dunia dalam usaha mengurus kewangan selepas bersara.


Kita harus tahu matlamat utama KWSP adalah untuk mendapatkan dan melindungi simpanan ahli. Dan dalam masa yang sama memberi nilai tambah sedikit sebanyak dalam bentuk pelaburan yang kurang risiko. Dan bukan semua wang simpanan tersebut dilaburkan. Kalau semua dilabirkan jika lebur macam mana?


Ramai yang beranggapan adalah lebih baik ambil wang simpanan daripada KWSP tersebut dan melabur di tempat lain yang lebih menguntungkan. KWSP sedar akan hal ini, sebab itulah di adakan Skim Pengeluaran Pelaburan.


Jan: Skim Pengeluaran Pelaburan?


No comments:

.