Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, February 24, 2011

Bunuh jiran...

" Barang siapa beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangga. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka ia hendaklah dia memuliakan tetamunya"

- Hadis riwayat al Bukhari danm Muslim.


1. Saya teringat angkara sebungkus plastik berisi sampah yang dikatakan segaja dibuang berhampiran pintu rumah (di sebuah rumah pangsa di ibukota), seorang jiran memukul belasah jirannya (hingga mati jirannya tersebut...)
2. Saya teringat juga kes kematian `rumput karpet' jiran yang membawa menjadi fail kes mahkamah. Kes ini melibatkan golongan terpelajar.
3. Saya teringat lagi seorang jiran yang tidak puas hati menetak jirannya hingga mati. Warga emas tersebut menetak mati jirannya yang juga warga emas di muka, kepala dan tangan...
4. Saya teringat lagi kawan saya beritahu yang semasa dia duduk di tepi pagar rumahnya tiba-tiba datang jirannya menampar mukannya dan berlalu pergi. 2 hari kemudian dia datang kembali minta maaf sebab dia tersalah tampar, sepatutnya dia tampar jiran yang lain, he he he.
Saya tak ada masalah mengenai jiran dan hidup berjiran cuma saya ada pantang larang yang saya tak suka. Saya tak suka orang cara hal peribadi saya (saya rasa nak marah ni). Atau menceritakan kebaikan pasangan masing-masing (saya rasa nak muntah).
Jan: Huh!!!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home