Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, December 24, 2008

Kuliah Poverty


Bila saya masuk ke bilik kuliah, saya pasang LCD, selepas cocoh pen drive di lap top, saya keluarkan gambar di atas (masa masuk tadi tak beri salam pun, buat-buat muka serius macam rimau sakit gusi je, maklumlah topik hari ni agak serious).

`Do you think that dis childereng have a bright future?' Itulah perkataan pertama saya lontarkan ke tengah khalayak dewan dengan muka serius gila. Walaupun dengan sebutan ke mana, tatabahasanya ke mana saya bertanya bertanya dengan yakin dan serious.
Saya perhatikan ramai mata terpaku kepada gambar di atas, namun masih ada lagi yang baru nak buka beg, baru nak keluarkan pen dan kertas. Dan ada yang konon menulis sesuatu...sambil mengangguk nganguk kepala, konon fahamlah tu gamaknya...tau jawapannya.

`Keng yu angser my questiong Ahmad Saiful? Saya menunjukkan tangan ke arah Saiful. Bagai tersentak saya lihat muka Saiful seperti ayam berak kapur memandang ke kiri kanan kawannya. Saya lihat dia bercakap sesuatu dengan kawannya, mungkin mencari jawapan. Sebenarnya saya hanya tahu nama dia sahaja, nama student lain saya tak hafal, he he he. Tu pun sebab Saiful adalah ketua mereka.

`Yu keng get help from your loyer to answer dis question...' dengan muka bagai tak puas hati saya mengerling ke arah Saiful dan kawannya di sebelah yang membantunya. Kawannya di sebelah dah mula serba salah... Huh tu la nak tolong sangat...

Sebenarnya pada hari tu saya memang kena ajar pasal kemiskinan, konsep kemiskinan, jenis kemiskinan, sebab kemiskinan berlaku kawasan luar bandar dan kawasan bandar, jugak peranan kerajaan dalam menghapuskan kemiskinan.

Saya tunjukan lagi beberapa slide yang saya buat, bergambar tema kemiskinan seperti di bawah:



`Did yu now that poverti in Malaysiais measured on the basis of the prevailing standard of living in the countri? both absolute and relative terms? Bertalu-talu pulak saya menanyakan soalan tersebut, padahalnya sayalah yang kena terangkan kan...he he he.
Seterusnya saya berikan definisi kemiskinan mengikut beberapa tokoh ekonomi pembangunan dan juga definasi bagi kemiskinan mutlak, kemiskinan tegar dan kemiskinan relatif.
Kuliah saya, campur-campur dengan menggunakan bahasa Melayu dan pada bahagian-bahagian tertentu banyak guna bahasa Melayu pulak dah (kecuali untuk penerangan konsep secara umun dan bahagian-bahagian kerangka yang memang kena guna bahasa inggeri).
Saya hanya bercakap sahaja tak henti-henti pasal kemiskinan di Malaysia, ni subjek Malaysian Economy maka saya kena tahu banyak pasal kemiskinan di Malaysia. Saya ada baca beberapa artikel dan saya juga rujuk kemiskinan di Afrika, India dan China. Saya buat-buatlah pakar dalam bidang ni, yalah kan nanti apa kita nak ceritakan kepada mereka.
Saya cerita pulak tentang kawan saya yang miskin... bagaimana kemiskinan itu meragut masa depan mereka...syahdu seketika para pelajar...
Tiba-tiba...
`Sir tentu banyak duit kan, siar tak pakai kereta..., rumah tak berbayar' Ada budak perempuan yang ada di hadapan saya bertanya...
Seketika saya terkedu tetapi sepantas kuda saya terus menjawap:
`Yu are rong!' So orang yang tak ada rumah tak ada kereta tidur bawah jambatan tentu banyak duitlah? noned to pey the house and their car? saya menjawap walaupun sebenarnya saya rasa jawapan saya tidak betul, just nak cover apa yang sebetulnya saya tak tahu nak dicover apa.
Oleh kerana saya menjawap dengan penuh perasaan dan memek muka, bahasa badan yang over, maka kelas semuanya diam seketika...
`Ok we continue with PPRT, What is PPRT? saya kembali menyoal, Huh lega rasanya... Saya pun terus ceritakan program pembangunan untuk rakyat termiskin (kemiskinan tegar - hard core poverty) yang kerajaan buat untuk golongan miskin ni....

Jan: Letih juga walaupun menggunakan suara sahaja, tidak menyanyi, menari atau berlakon...nak cari makan beginilah, kena buat kelas hidup.

3 comments:

danny said...

orang kaya yang miskin guane pulok?

Jankaulu said...

Jawapannya:

Orang kaya yang miskin ni rujuk kepada orang yang SEPATUTNYA dah senang lenang tapi masih susah...

Kesusahan tersebut berpunca daripada ketidak pandaian urus pendapatan, merancang belanja dan sifat nok jugok.

Golongan ini ramai...iaitu bergaya lebih dari gaji. Beli lebih daripada kemampuan.

So kalu gaji lakibini RM5000 sorang pun tak cukup. Sebabnya...? Hang jangan suruh nabil fikir.

Maka hidupnya miskin, walaupun gaji tinggi...

Abang harap jawapan itu memuaskan hati adik-adik semua, semoga berjumpa lagi di lain rancangan...

Anonymous said...

Hi there very cool blog!! Guy .. Excellent .. Amazing ..
I will bookmark your site and take the feeds additionally?
I am glad to find numerous useful information right here within the publish, we want
develop more techniques in this regard, thanks for sharing.
. . . . .

My page ... GHD Straightener

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home