"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, December 6, 2008

Membeli alatan sekolah...

1. Saban hujung tahun membeli alatan persekolahan sudah menjadi aturcara tahunan saya.
2. Alatan persekolahan ini bukanlah untuk semua anak-anak saudara saya, cuma untuk beberapa orang sahaja yang saya kira layak berpandukan status kewangan ibubapa mereka, dan berpandukan juga kepada beberapa faktor lain yang juga berubah melalui masa.

3. Seperti biasa saya akan ditemani oleh adik perempuan saya, biasanya kami pergi ke Mydin. Time akhir tahun ni Mydin menawarkan banyak barangan peralatan sekolah. Pilih sahaja dengan harga yang berpatutan.
4. Ramai sungguh kaum ibu sibuk membeli barangan sekolah anak-anak mereka. Rasanya sekolah lambat lagi dibuka, namun mungkin mereka bersiap lebih awal. Baguslah, sudah ada sifat bersedia lebih awal, tidaklah nanti kelam kabut.

5. Sebenarnya saya lebih banyak memerhati berbanding terlibat secara langsung, barangan sekolah adik perempuan saya yang memilihnya. Dia pun ada anak yang bersekolah, dia tahu yang mana barang yang diperlukan, yang mana kurang perlu.
6. Memang saya dah budgetkan lebih kurang RM200 untuk membeli peralatan tersebut. Antara barang yang wajib dibeli ialah pencil box, pen, pencil, pembaris, gam, clip kertas dan pemadan. Kecuali pencil box, semua barangan dibeli segugus.
7. Boleh mereka gunakan di sepanjang tahun hadapan. Barangan yang lebih disimpan oleh mak mereka.

8. Selain tu ada beli juga kalam cat air, pembalut plastik yang nak balut buku, kalam cat luna, liquid paper dan gorek.
9. Bagi baju sekolah semuanya sudah disediakan mengikut saiz yang dijahit mengikut umur. Senang membelinya, tak perlulah membawa anak ke Mydin, buat gelewak je kalu bowok. Kalau nak bawak jugak, boleh bawak. Tak ada orang nak larang.
10. Dalam pada itu saya juga sempat menyambar beberapa peralatan untuk diri saya sendiri, he hehe. Biasalah tu...
jankaulu: Tak semestinya orang bujang tak perlu beli peralatan sekolah...

No comments:

.