"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 16, 2008

Budaya orang dulu yang perlu diubah

1. Berkemban tak kena tempat.

Pernah tak tengok perempuan berkemban? (Bukan macam kat sungai-sungai dahulu kala yang ada adengan gadis sunti mandi manda dan basuh kain. Yang lepas tu ada pulak watak pemuda hodoh datang sekodeng dan tiba-tiba muncul konon hero handsome menyelamatkan kedaraan gadis tersebut).
Juga bukan fesyem berkemban yang menutup hanya sebahagian lurah dada yang artis pakai tu. Artis lainlah kan sesetengahnya nak glamour sangat-sangat, kalau makan sabut kelapa tu glamour...tentu rela makan sabut kelapa.
Ni berkemban kat rumah!, guna kain batik. Lalu lalang depan suami atau anak-anak, mak mertua ayah mertua. Rambut pula tak disanggul cantik, dibiarkan je berjurai (macam perempuan meroyan). Dan tergopoh gapah masuk bilik pakai baju bila kawan suami datang bertandang membawa setandang pisang.
2. Berbogel...
Pernah tak tengok beberapa orang berbogel sekaligus selain dalam CD blue atau dalam internate? Tapi yang saya nampak ni bukanlah dalam internate atau filem blue, ni memang depan mata saya sendiri.
Saya lihat sorang lelaki dan dua orang perempuan. Mereka begitu mesra tak endahkan saya. Tak tahu malu, entah apa projek mereka buat.
`Amram, Kiah, Ta, naik umah, pakai baju! tu orang datang tak malu ke? Bo la main pasir! Kedengaran daripada tingkap rumah. Ketiga-tiga anaknya naik ke rumah tanpa banyak membantah.
Saya hanya tersengeh. Tolonglah jangan biarkan anak-anak kita berbogel!
3. Pakai lempar je...
`Nok buae mano kulit rambutan ni?' Saya segan-segan arnab hendak bertanya sebab saya nampak tak ada pulak bekas untuk kulit rambutan. Tadi maknya melengang je bawak segugus rambutan terus letak atas meja.
`Makea la mokcik kait sdiri'. Kata mak kawan saya tu.
`Timo kasih mak cik' saya menyantunkan diri macamlah dia nak jadi mak mertua saya. Besar ruang tamu rumah ni, sofa cantik, tentu mahal. langsir pula ala Francis, ropolnya mengalahkan rambut Sharifah Aini.
`Ala Man mung buae ikut tingkat je' Kata kawan saya Tuan Zul (nama sebenar) sambil meleparkan kulit rambutan ke luar rumah melalui tingkap dengan selamba.
Tuan Zul kawan baik saya masa tingkatan 3 hingga ke tingkatan 5. Selalu ada orang nak ke dia di sekolah, tapi dia tak berapa layan. Orang nak sebab dia baik dan nampak sempurna.
Dia baik tiada cacat celanya, budi bahasa dan pandai, semua hampir sempurna sampailah kepada aksi dia melepar kulit rambutan tu buat saya berfikir mahu mendefinasikan semula erti `baik' tersebut. He he he.
4. Buah...pagi-pagi hari...
`
Tu la orang dah kata jangan makan buah pagi-pagi ni! Degil! kan dah sakit perut. Makan nasi lemak ni!!
Jerit mak tiri Shahruk sambil memulas telinga sehingga 90 darjah (anak hasil perkongsian suaminya dengan isteri yang terdahulu. Isteri yang ketiga sebenarnya, yang tengah lazat memulas telinga tadi isteri ke 4).
` Kan dah ada nasi lemak ni, makan nasi elok pagi-pagi. Makan banyak sikit nanti lapar pulak kat sekolah' Sambungnya lagi sambil menyediakan bekal. Bekal nasik lemak juga, huh!.
5. Masak sayur lama-lama...
`Kalau kita masak sayur lama-lama, tidak kah ilang khasiatnya...kan? Tanya adik perempuan Timah Malaya sambil menjenguk ke dalam periuk vision, semasa kakaknya dok syok mengodel sayur air.
`Tapi tak best kalau sekejap tak ummp, tak sedap makan' Kata Timah Malaya sambil menjuehkan bibirnya, dengan angkuh tanpa menoleh kepada adiknya yang sedang menunggu dengan perut yang lapar.
Kalau ada tali molek benar terus ikat bibirnya. Cetum sokmo mulut.
6. Kurang kajian...
`Dulu ada ular besar lalu sebab tu la sungai tu belok-belok gitu tu' kata pak tua yang seronok main dam haji tanpa menyedari ikan yang bininya suruh beli dah naik busuk.
Sedangkan `orang putih' pergi ke sungai, kaji jenis batu. Ada batu lembut ada batu keras sebab itu sungai beralun... he he he geografi fizikal katakan.
jan
: Apa lagi ya?...he he he...

5 comments:

KOYAN said...

berkebam ke berkemban...biar betoo....

jankaulu said...

tulah yg menjadi tanda tanya...kat kampung aku sebutannya `bekembang' ...macam bunga pulak bunyi kan..

jankaulu said...

Dah talipon kawan kat shahputra tadi, dia tahu bahasa. Jawapannya `berkemban'. thanks banyak2 kepada Koyan dan Sue.

zamri said...

berkembam tu bila dia berkemban dan kainnya ditiup angin lalu kain nya terkembang.

jankaulu said...

emm he he he

apabila kainnya terkembang ternampak parut yang merata

.