"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 2, 2008

Kalaulah saya jadi penyanyi...3

BAHASA INGGERIS

Sebagai seorang penyanyi yang menuju taraf antarabangsa, saya perlu menguasai bahasa inggerís dengan baik. Terutamanya berkaitan dengan bunyi penyebutan yang pekat dengan slang. Walaupun begitu ia pernah dikatakan unik apabila diperdengarkan di peringkat antarabangsa. Macam suara pekat likat merdu Julio Iglesias (ayah Enrique Iglesias).

Lawak pulak apabila lihat gambar di atas, gambar ni dipukul pada masa pembabitan awal dalam bidang seni suara. Masa ni saya buat persembahan di Agro Resort Taman Pertanian Setiu. Memang saya tak ada stail pada masa tu, namun dapat juga tepukan gemuruh daripada hadirin. Saya bawak dua buah lagu, lagu pertama lagu `Hijau' nyanyian Zainal Abidin dan lagu kedua lagu ` Joget Pahang'...lagu seniman agong kita.

Saya hanya menggunakan daun palas sahaja untuk membuat persembahan, saya masih tidak tahu berkreatif. Saya hanya menyesuaikan diri dengan pentas dan khalayak. Sekarang saya lebih kerap membuat persembahan di bandar-bandar, pun begitu ada juga di kawasan pendalaman.

KELAS DAN KURSUS
Saya mengaku memang saya menjalani kursus bahasa ingerís di Kosmopoing. Saya mahu mencotohi Datuk Sharifah Aini yang pada masa kecil jual kueh daripada rumah ke rumah. Bukan nak ambil contoh jual kueh tersebut tetapi sikap beliau terhadap bahasa inggerís. Beliau belajar tidak tinggi dek kerana kemiskinan Namun semangatnya tinggi untuk menjadi seorang penyanyi yang celek bahasa. Contohnya pada peringkat awal pembabitannya dalam industri nyayian dia selalu berkereta sewa ke Universiti Malaya (ambik kursus bahasa inggerís). Pada masa tersebut mana dia ada kereta, jauh lagi lesen kereta. Tapi dia cekal, dia tahu bahasa inggerís berguna pada masa hadapan. Hasilnya dia telah memiliki 8 album dalam bahasa ingerís yang rata-rata mengutip jualan lebih daripada 20,000 unit.

Wajah datuk di zaman 70an biasa-biasa sahaja, tapi semangat luarbiasa. Pukul gambar pun tepi lalang je, bersama daun kemucuk.

Dalam masa yang sama saya juga ke kelas tarian dan kelas vokal. Saya belajar tarian bukan kerana mahu menjadi penari kebudayaan. Saya tidak mahu la apabila menyanyi saya berdiri tegak macam tiang talipon, sedangkan lagu muzik rancak bagai nak rak. Begitu juga kelas vokal, walaupun suara saya dinobatkan antara suara terbaik Asia, saya masih lagi merendah diri buat kelas tambahan dengan Syafinaz dan Hazami.

Syafinaz, guru vokal saya yang selalu memuji vokal saya, katanya `Man, tak perlu dah diajar sangat..., dah hampir sempurna'...he he he.

Hazami bengis sikit, pernah saya dihukum ketuk ketampi 8 kali kerana tersalah `key' bila menyanyi, dia mintak key Y, saya bagi key chain, he he he. Saya seluk poket seluar beri la key chain. Konon nak guraulah tu, tapi dia serius...hampeh!

Dan satu ni malu saya nak sebut, saya juga hadiri kursus penampilan diri, bukan apa bila dah jadi seleberitinya kenalah jaga penampilan, tak kan nak berseluar pendek dan berpagoda je setiap masa. Kadang-kadang kita kena jaga penampilan dengan berlebihan sedikit, sebab kita artis. Tetapi janganlah berlebihan sangat. Tetapi buat artis perempuan baiklah berlebihan dari bertidakcukupan (kain), he he he.

Pendek kata apa yang saya hendak gambarkan ialah dunia nyanyian bukanlah dunia yang simple atau dunia nak `begalok' sahaja. Bukan seperti yang media kita gambarkan, banyak kerja yang perlu dibuat, disiplin yang mesti diikuti.


Saya lihat ramai juga pendatang baru yang hanya mahu glamour dan mahu wang. Bakat seni tak seberapa, jika tak pandai jaga diri, menyesal nanti. Sebab itulah saya selalu berpesan kepada bakat-bakat baru terutama yang baru menang rancangan realiti (he he he), supaya sedar diri. Mereka menang pun kerana jari-jemari tak berkualiti harapkan populariti je. (But some of them are really good…)

Jan: Disiplin, disiplin dan disiplin...

2 comments:

KOYAN said...

aduhh!!!nak pecah perut ...

The Big Show said...

mung dah giler ker, sukimang???
abg risau ni....

.