"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, July 14, 2008

Rumah sewa saya di Muadzam...


Ni gambar depan rumah masa mula-mula datang Muadzam. Ada pasu pokok lidah buaya, pokok kektus dan sepasu keladi. Depan rumah tu ada paip air, biasalah standard rumah teres. Rumah ini tidak berpagar, satu keunikan...

Bila Adnan menulis pasal rumah dia, rasa nak menulis juga pasal rumah yang duduk berteduh ni (nak jugak...). Rumah ni rumah sewa yg disediakan oleh majikan. Bayarannya teramat murah jika dibandingkan dengan rumah sewa terakhir masa duduk kat kuantan.


Kat depan tu nampak `dihiasi' dengan basikal dan motor, ada penyapu di birai tersandar di tiang. Memang nampak macam rumah sewa. keh keh keh. Namun bila duduk lama mestilah ada pembaharuan. Macam umah kat Indera Mahkota dulu, pada mulanya lalang lepas tu diganti rumput carpet. Depan rumah ni jugak dicantikan sedikit dengan pokok agar semulajadi. Kalaulah rumah sewa sekalipun, kena jaga juga, kalau suka menanam, boleh berkreatif idea, tak payah tunggu rumah sendiri.





Kat depan rumah ada padang permainan so bila keluar awas mesti berpakaian rapi dan sopan mengikuti ciri standard ketimuran. Nampak ada budak-budak duduk buat perbincangan kat kort. Nampak jugak penyapu, cangkul dan bekas air. Masa ni memang simpan kat depan rumah je. Nampak tak ok ken.


Nampak tak ada gazebo lagi. Ada buaian dan conget cak dong. Petang petang ramai bawak diri (bersama anak-anak) kat sini. Riuh juga, jadi tempat berehat dan berkumpul, bersosial. Kadang-kadang ada berbeku kat sini dibuat pada waktu malam, ada jugak berkarokea tempohari.




Ni setelah setahun duduk, buat perubahan sikit demi sikit, Ada pulak batu-batu hiasan. Jika hujan tak lah nampak hancur sangat. Ilham ni tiru dalam Majalah 60%. Pokok pisang tu pemberian adik ipar, sekarang dah besar dan menghijau, tapi taklah takat boleh makan lagi walaupun ia memang jenis pisang boleh makan. Pokok lidah buaya (gambar atas) dah diletakkan di belakang rumah, ganti sepasu pokok keladi (gambar bawah), biar nampak minimalis sikit atau zeng.


Setelah diubah suai sikit, nampak macam ni. Kat depan tu susun pulak bata-bata biar nampak medeterenian sikit. Pokok pun tak banyak agar senang nak jaga, ringkas. Tapi perasan tak nampak sikit sliding door yang ada kertas minyak, sebenarnya langsir singkat, dulu tampal dengan kertas surat khabar je.


Dan ada pulak kerusi kayu yang melengkapi taman ni. Ditutup sedikit dengan pohon jenis merimbung, bila lepak kat kerusi ni tak lah terus orang nampak, ada la privacy dan misteri sikit. Kelihatan juga kehadiran kucing Linda (ada diceritakan dalam blok terdahulu)


Pasu diatur untuk menunjukkan pemisahan kawasan (dan menunjukkan pasu yang cantik tu juga. he hehe). Pokok tu nama dia Irish, bunga kecil je warna kuning dan ada madu sikit, tapi tak ubah macam lalang kan?




Beginilah sedikit sebanyak depan rumah. Dalam rumah? Tak bolehlah tunjuk sebab nanti nak masuk pulak, bukan tak beri masuk dalam rumah, takut. Takut bila masuk tak nak keluar-keluar pulak. he he he.




Biarlah rumah sewa pun, kena jaga dengan elok, kena kemas. Biar nampak kemas dan macam ada orang duduk di dalamnya. he he he. Harapan... kekgi dapat miliki rumah sendiri... Kawan-kawan kebanyakannya dah beli rumah atau sedang mencari rumah.


Jan: Walaupun bukan rumah sendiri, kita kena jaga macam rumah sendiri sebagai tanda kesyukuran...kan?

5 comments:

edwinamom said...

vey interisting to look ure home develpoment, My planning is move to Kuantan aproximately on July 2009, I want information about rental house near of ure house. please send me about it to syskm_syskm@yahoo.com

Anonymous said...

Salam, saya urgent nak cari rumah sewa di muadzam shah.kalau saudara ada info mengenainya boleh email saya erwaniabghani@rocketmail.com. terima kasih

PEMILIK SAYANG ANAKKU said...

Salam saya pun tengah cari rumah sewa area muadzam atau bukit ibam kalau ada boleh x sms atau email.0198179204 /yanppg2011@gmail.com

nea azreen said...

Salam..sy tgh cari rumah sewa area muadzam..kl ade rumah sewa kosong pls col @ whatsapp azreen 0169906033.email nea_mn91@yahoo.com

Azmir Mohd said...

Rumah dan bilik untuk disewa di Bandar Satelitte Muadzam Shah. Sila hubungi 0122549799 Cikgu Azmi

.