Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 9, 2008

Intergrasi dan budaya...*

Intergrasi
Intergrasi merupakan satu proses yang lebih tinggi daripada perpaduan, ia satu proses bagi mewujudkan satu identiti national di kalangan kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan, sosial, dan lokasi dalam sesebuah negara.

Asimilasi
Asimilasi adalah satu proses pencampuran antara kelompok yang berakhir dengan kewujudan satu kelompok yang seragam yang mempunyai satu budaya, bahasa dan agama yang sama.

Akulturasi
Akulturasi merupakan proses asimilasi yang tidak melibatkan penerapan sepenuhnya, kelopok minoriti tidak kehilangan ke semua ciri-ciri yang mereka miliki walaupun mereka mempelajari budaya kelompok majoriti.

Asimilasi strukturAsimilasi struktur merujuk kepada proses kelompok minoriti berjaya menyertai institusi utama kelompok majoriti.

Amalgamasi
Amalgamasi adalah proses pencampuran dari segi biologi. Proses ini akan melahirkan satu kelompok etnik yang akan memilikiu ciiti-ciri baru, khasnya biologi.

Pluralisme
Kumpulan yang duduk dalam suatu bandar atau kampung yang bercampur dalam urusan ekonomi tetapi mereka tidak bersatu. Tiap kaum meliliki bahasa, agama dan budaya sendiri. Ia mempertahankan kepelbagaian.

Pluralisme kebudayaan
Pluralisme kebudayaan adalah satu bentuk perpaduan yang mudah diterima kerana ia tidak menjejaskan kepentingan mama-mana kelompok etnik. Tiada kelompok perlu meninggalkan ciri-ciri kelompok mereka.

Pluralisme ubahsuaian
Setiap kelompok ras dan etnik terpengaruh oleh budaya orang lain sehingga ia membawa perubahan kepada amalan budaya asal sesuatu kelompok ras dan etnik tersebut.


*Nota masa mengajar subjek Kenegaraan UTM, boleh buat jadi info kalau nak bincang pasal intergrasi dan budaya secara ilmiah dan serius. he he he

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home