"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, July 17, 2008

Kencing manis...

Namanya best, tetapi ianya suatu penyakit yang merbahaya. Semalam masa nak gi makan tengahari kawan tanya mengenai penyakit kencing manis, apa tanda-tandanya? Tak dapat menjawab dengan tepat, balik tu bila ingat-ingat barulah sedar antara tandanya:


* Kehilangan tenaga dan letih seluruh badan (walaupun tak buat aktiviti lasak)
* Dahaga yang berlebihan, dah banyak kali minum tapi tetap dahaga
* Lapar yang berlebihan. Kejap kejap lapar- kejap kejap lapar.
* Kerap kencing...
* Kehilangan berat badan secara mengejut (padahal makan macam biasa)
* Kudis, bisol dan seangkatan dengannya payah nak sembuh.
* Sakit tapi tak tahu kat mana, tak dapat nak terangkan

Daripada pemahaman saya ia berpunca daripada kegagalan pankreas (sejenis kelenjar) untuk hasilkan insulin. Kalu pankreas molek ia dapat sediakan jumlah insulin yang tepat (untuk mengendalikan karbohidrat yang dimakan oleh kita). Kalau pengeluaran insulin ni tak mencukupi akan menyebabkan kenaikan paras gula dalam darah (diabetes). Tapi kenapa tak panggil darah manis ya?.





Kenaikan kandungan gula dalam darah nilah yang akan memudaratkan organ badan lain contohnya mata, dan pegidap juga boleh hidap ulser yang tak sembuh-sembuh. Kalau tak rawat terlebih awal boleh rosak dinding arteri (salur darah) dan kerosakan lain yang menyebabkan banyak organ badan yang lain rosak. Kalu kudis di kaki pun tak baik-baik dan makin melarat dan akhirnya kena buang kaki tu. Pernah dengar tak org kena potong kaki akibat kencing manis?





Punca-punca penyakit kencing manis tak dapat dipastikan. Ada yang kata sebab makan gula banyak, atau minum air manis banyak. Tapi yang pasti kegagalan fungsi pankreas tadilah yang menyebabkan kencing manis. Tapi memang dah disahkan oleh perubatan ia juga penyakit keturunan. Kalu salah sorang ayah atau mak kita kena, kemungkinan kita kena. Kalau ayah dan mak kita kedua-dua kena, kemungkinan kita nak kena lagilah besar.... Tapi kalau mak dan ayah kita tak ada kencing manis, kemungkinan kita nak dapat penyakit kencing manis berapa peratus ya?. Ni la kita kena g tanya doktor.





Bila dah kena, kenalah menjaga diri, kena jaga betul-betul. Dengar kata, sampai pengambilan kalori (ala-ala zat kot) makanan pun kena hadkan. Begitu juga lemak, protein dan kabohidrat.







Jan: * Penulisan ini dibuat atas pengetahuan perubatan yang minima, jika tersalah fakta (ajaran sesat) harap maklum kemaafan terutama kepada pengamal perubatan. Yang ada kemuskilan tanyalah doktor sebaik-baiknya.


No comments:

.