Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, May 23, 2008

Teknik menyoal pelajar: Suara dan gaya

Suara ketika menyoal pelajar perlu ditonasikan agar sedikit unsur dramatiknya terasa, namun ia mestilah jelas, terang dan dengan nada yang sedap didengar telinga (Jangan menyoal terlalu kuat atau nyaring, cepat atau kasar). Dan jangan pula menyoal terlalu perlahan bak angin sepoi bahasa.
Bagi tenaga pengajar perempuan yang mempunyai suara semulajadi yang `slow’ berusahalah membaiki suara tersebut. Latihan bertempik di dalam tempayan amat membantu (petua primadona Siput Serawak).

Nada suara ini penting untuk menarik minat pelajar, soalan-soalan yang diberikan hendaklah `dilagukan’dan `dramatikkan' dengan baik dan menampakkan kita ini benar-benar berharap untuk mendapatkan jawapannya.(expresi muka kena jaga juga)

TEKNIK TUNGGU SEKEJAP..

Sebaik sahaja menyoal seorang pelajar janganlah pula tergopoh gapah menyuruh pelajar terus memberikan jawapan. Berikan masa seketika untuk mereka mencari jawapannya. Jangan memberikan tekanan kepada pelajar ketika ini, biarlah pelajar tersebut bebas berfikir dulu, tunggu sekejap.

Masa untuk berfikir ini adalah perlu kerana pelajar bukanlah pandai sangat, (kalau pandai merekalah yang mengajar) tetapi janganlah pula terlalu lama membiarkan mereka berfikir kerana dikhuatiri hilang pula minat mereka untuk menjawab soalan tersebut.

Secara semulajadi dan juga akibat faktor-faktor luaran, tahap penakkulan pelajar terhadap persoalan subjek adalah berbeza. Terdapat pelajar yang memerlukan masa yang agak panjang untuk menjawab soalan dan sebaliknya.



Jan: Suaraku bukan sembarangang...

1 comment:

Mata Hati said...

Tips sebegini mampu membantu tenaga pengajar mengajar dengan cara yang lebih berkesan..lagi

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home