Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, May 26, 2008

Cabaran Mahasiswa Menganggur III

Ibubapa dan saudara mara, sepupu sepapat.

Ibubapa merupakan pihak yang paling utama bergembira bila kita berjaya menamatkan pengajian, dan mereka sebolehnya mahukan kita cepat-cepat mendapat pekerjaan. Setelah menyuniversitikan kita, mereka berharap sangat kita mendapat pekerjaan yang sesuai dan boleh menjaga diri, dan slow-slow meletakkan diri dalam masyarakat.

Bagi diri mereka konsep membalas budi tidak timbul sama sekali. Ibubapa bukannya bank perdagangan yang mahu menerima interest atas pelaburan, ataupun IMF yang memberi pinjaman atas agenda yang tersembunyi. Sudah cukup bagi mereka jika kita berjaya, pandai memjaga diri dan berbudi bahasa. Untuk mendapat balasan adalah satu bonus bagi mereka, tidak lebih daripada itu.

Namun bagi ibubapa yang tidak berada, tentulah mereka akan mengharap sedikit lebih daripada kita, dapat menolong daripada segi material terutamanya. Jika tidak banyak, sedikit jadilah. Apatah lagi jika berderet adik beradik `bersusun paku' yang masih bersekolah. Mereka akan mengharap agar bebanan kewangan dapat ditampung walaupun sedikit.

Harapan yang besar tetapi nilai sedikit inilah yang akan membuatkan pengganggur siswazah itu menjadi lebih tertekan. Apatah lagi permohonan minta kerja tidak pernah dibalas atau asyik gagal di dalam temuduga. Belajar di unuiversiti adalah suatu perkara yang menyeronokakn dalam hidup tetapi berada di dalam era pengangguran berizajah adalah suatu perkara yang sangat memberi tekanan.

Adik breradik yang bersekolah pula akan selalu bertanyakan bila lagi kita hendak bekerja. Melihat ketekunan mereka belajar membuatkan kita berasakan adalah menjadi tanggungjawab untuk mendapatkan kerja, terdesak sangat kita mesti mendapatkan kerja untuk memperlihatkan bahawa apabila masuk universiti dan keluar universiti hidup akan menjadi senang. Mereka perlu untuk melihat contoh yang `terdekat'.

Di sini kita mestilah memperlihatkan kesungguhan kita dalam mencari kerja secara jelas. Biar mereka nampak kita sentiasa mencuba dan bersemangat, janganlah pula memperlihatkan keputus-asaan kita, belilah stem2, sampul surat dan surat khabar, kena peka dengan berita semasa. biar nampak kita tenang dalam menghadapi cubaan, biar nampak kita tidak berputus asa, jangan sekali kita mengeluh depan mereka. (walaupun dalam hati tuhan sahaja yang tahu...).

Kita harus memperlihatkan kepada mereka kita gigih mencari kerja tanpa memberi alasan2 yang bukannya dapat menjelaskan keadaan sebenar tapi membuat kita dipandang pesimis.

Tetapi tekanan yang paling hebat datang daripada saudara mara. Lebih dekat saudara mara itu lebihlah mereka kan memberi tekanan, bukan sahaja kepada kita tetapi ibu bapa kita, adik beradik, turut akan terlibat, turut ditanya mrk. Mulut tempayan boleh ditutup tapi mulut saudara mara?, di sini kepakaran memekakkan telinga penting. Cubalah untuk tersenyum walaupun bagai terasa jadam.


Jan: Banyak juga bertukar kerja tapi semuanya berkaiatan dengan dunia pendidikan...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home