"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, May 20, 2008

Sebelum menghadiri kelas

Berdasarkan pengalaman, terdapat pelajar yang tidak membuat persediaan dengan kemas sebelum menghadiri kuliah. Mungkin bagi mereka menghadiri kuliah adalah suatu perkara yang rutin, tidak lebih daripada itu. Kesan terhadap pelajar, sukar bagi mereka memahami konsep-konsep yang diterangkan.
Jika mereka membaca terlebih dahulu setidak-tidaknya mereka dapat memahami,dan mendapatkan asas kepada kefahaman subjek yang diberikan, Malah bersedia lebih awal dapat membantu minda bertanyakan soalan-soalan yang berkaitan.
Kesan terhadap pensyarah dari segi masa. Ketidakbersediaan pelajar akan membuatkan pensyarah memerlukan lebih masa dalam menerangkan sesuatu konsep yang sepatutnya diterangkan secara ringkas atau sepintas lalu. Biasanya pensyarah lebih bersedia untuk menerangkan konsep yang lebih sukar tetapi jika pelajar tidak membuat persediaan, para pensyarah terpaksa menerangkan semua konsep, secara keseluruhan. Jika sepatutnya 8 jam untuk suatu bab yang telah ditentukan, ia akan mengambil masa yang lebih lama dan menyebabkan para pensyarah terpaksa `mencuri’ masa daripada bab-bab yang lain. Tetapi bagaimana jika pelajar memang bersikap tidak bersedia pada keseluruhan bab? Di manakah pensyarah perlu mencuri masa untuk mengajar? Membuat latihan?
Di sinilah para pelajar harus pandai menyiapkan diri sebelum ke kuliah. Jika pelajar hanya bergantung untuk mencari ilmu dengan hanya menumpukan pelajaran di dalam kelas, ia adalah suatu perkara yang mengarut dan tidak memadai. Sepatutnya mereka membaca terlebih dahulu secara sepintas lalu bab atau sub topik yang akan diajarkan.
Pelajar yang lemah terutamanya eloklah membaca terlebih dahulu secara serius sebelum memasuki kelas, tindakan ini akan banyak membantu pelajar itu sendiri untuk memahami apa yang dikuliahkan.
Jan: Belajar untuk mempelajari cara belajar...

No comments:

.