"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, May 23, 2008

GORENG UDANG RANGUP II

Ni ada lagi satu resipi masak goreng udang yang rangup. Taraaa...:

Bahan-Bahan:
8 ekor udang besar (atau agak besar) - dibelah belakang dan dibersihkan
1 sudu besar tepung ubi
2 biji telur - di pukul sedikit
½ sudu teh serbuk lada
½ sudu teh gula
1 sudu teh kicap
Garam secukup rasa

Sos:
4 biji cili besar
2 sudu besar gula
2 ulas bawang putih
1 sudu besar cuka
kisar semua bahan dan masak hingga pekat.

Cara:


Gaul udang dengan tepung ubi. Campur semua bahan lain dan goreng garing. Minyak mesti panas betul-betul.Sedap dimakan bersama keluarga dan sos.


Sos tu sebenarnya 2, 3 kali buat baru sedap (bila dah dapat skill citarasa sendiri)

Jan: yg ni leceh sikit kena ada banyak bahan2, tapi semuanya barang basik kat dapur kan...

2 comments:

teka aku siapa. said...

skang ni nk ckap,kat kl udang bersalot tepung mahal sgt2.tak sesuai la letak artikal masakan ni...huuuu

jankaulu said...

kalau buat kat umah, cut cost sikit..

.