Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, May 30, 2008

Teknik Menyoal Pelajar : Sebaran dan kandungan soalan...

Sapa ya yang kita nak soal hari ni ya? Sapa yang akan jadi `mangsa' hari ni? Dalam soal menyoal pelajar kita juga tidak boleh pakai hentam sahaja, pastikan soalan ditujukan kepada pelajar yang tepat dan sepatutnya ditujukan. Soalan yang sukar dan mencabar haruslah ditujukan kepada pelajar yang berbakat dan cerdas.

Soalan yang lebih senang dan mudah pula kepada pelajar yang lemah dan lembap (Soalan yang sukar jika diberikan kepada pelajar yang lemah bukan sahaja membuang masa tetapi juga akan mengurangkan keyakinan pelajar tersebut terhadap dirinya) Pendek kata apabila hendak memberikan soalan, pilihlah `mangsa’ yang betul. Daya penakkulan pelajar adalah berbeza “Kalau jawapan itu diketawakan oleh pelajar lain janganlah kita pula `tumpang semangkuk’ mentertawakannya. Kita bukan berada dalam rancangan Raja Lawak, di sini sebolehnya baiki jawapan pelajar tadi, bina keyakinan diri pelajar tu.

Soalan juga tidak harus disebarkan mengikut susunan kedudukan pelajar. Kejadian ini kerap kali berlaku apabila berhadapan dengan soalan objektif. Contohnya ada sesetengah tenaga pengajar mahu membincangkan soalan objektif dimulakan dengan pelajar di barisan hadapan seterusnya barisan demi barisan. Adalah lebih baik soalan tersebut ditujukan secara rambang, tidak mengikuti kedudukan susunan tempat. Jika disoal mengikut susunan tempat, kesannya pelajar sudah dapat mengagak soalan ke berapa ( nombor berapa?) yang harus dijawab. Mereka hanya akan menumpukan kepada mencari jawapan soalan tersebut sahaja.

Jangan galakkan pelajar menjawab soalan yang dilontarkan secara beramai-ramai jika mahu melihat kebolehan pelajar, dikhuatiri nanti ada yang menggunakan teknik `miming’ bila menjawapnya.

Terdapat juga kecenderungan pada tenaga pengajar secara semulajadi atau tidak semulajadi, iaitu soalan yang diberikan terarah kepada pelajar yang sama, iaitu pelajar `kegemaran’ mereka. Banyak sebab mengapa bias ini berlaku. Mungkin ada seuatu perkara yang menarik pengajar untuk menumpukan lebih terhadap pelajar itu. Ini adalah suatu kesalahan besar, kita tidak boleh berat sebelah. kita mesti sebarkan soalan secara terpilih tapi adil dan serata....

Soalan yang mahu kita lontarkan haruslah soalan yang diketahui jawapannya. Soalan yang tidak diketahui kesahihan jawapannya jika diajukan akan menyukarkan pelajar (dan tenaga pengajar). Mereka akan bertanya kembali. Jika kita mengaku tidak dapat mencari jawapannya dengan jujur, ia mungkin boleh diterima oleh pelajar pada mulanya. Namun jika sudah kerapkali sangat mengaku, ini akan merendahkan kredibiliti seseorang tenaga pengajar tersebut. Pelajar akan membuat pelbagai andaian, mereka mungkin menganggap kita tidak bersedia. Kesannya...?

Soalan yang hendak ditanya juga janganlah terdiri daripada jenis jawapan ya atau tidak, benar atau salah. Cuba sediakan soalan-soalan yang memerlukan jawapan yang penuh. Namun soalan sebegini boleh digunakan jika mahu menarik perhatian kepada pelajar yang kelihatan `hanyut’ di dalam kelas.

Masa nak sebarkan soalan tu, pastikan juga kandungan dan bentuk soalan haruslah sempurna. Soalan itu tidak harus diubah-ubah dari segi perkataan-perkataan dan ayat-ayatnya, pastikan ia adalah sama. Tindakan selalu merubah soalan semasa mengulang soalan akan mengelirukan pelajar.


Jan: Susah juga teknik menyoal pelajar ya...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home