"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, February 21, 2017

Bukan Pasar Malam : Pramoedya Ananta Toer

Image result for bukan pasar malam quote
Muka depan
Cetakan ke 8, Ogos 2015
Apabila kita membaca buku Indonesia, bahasanya ada persamaan yang banyak dan perbezaan yang sedikit dengan bahasa kita. Mungkin sukar untuk sesetengah orang, namun ia merupakan cabaran bagi saya.

Saya mula membaca hasil sastera Indonesia pada tahun 1989.  Novel pertama yang dibaca adalah `Keluarga Gerilya' hasil tulisan Pramoedya Ananta Toer (Pram). Sasterawan terulung Indonesia. Ia adalah teks wajib saya untuk STPM (Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia).

Selepasnya saya ada juga membaca novel Pram yang lain.

Jadi lama-kelamaan saya tidak menjadi janggal membaca buku bahasa Indonesia.

Ini sebuah novel sastera yang hebat. Penulisannya dari hati dan otak. Ia dihasilakan bukan berobjektifkan kepada materialisma atau popularlisme semata-mata. Bukan untuk kaut untung wang semata, bukan untuk mempopularkan diri penulis. Ia dihasilkan atas dukungan atau hambatan mesej yang lebih besar. Patriotik dan nasionalisma. Revolusi.

Saya melihat novel ini dari sudut keluarga yang melarat akibat perkancahan politik dan pemerintah. Juga dari sudut orang yang tidak mahu memilih jalan yang sebenar, akan selalu nampak melarat, walhal jalan yang sebenar itu adalah paling tidak berdosa.

Melihat dan menunggu kematian ayah adalah suatu yang menyedihkan, inilah pertama kali saya melihat perlukisan watak seorang anak menghadapi ayahnya, lewat hari-harir terakhir di hospital...sebelum dibawa pulak ke rumah dan meninggal.

Amat sukar memahami vovel sastera. Namun jika kita amati dengan mendalam kita akan faham kenapa novel ini bertajuk `Bukan pasar malam'...walaupun ia bukan cerita pasal pasar malam atau pasar minggu.

Dapatkannya di kedai buku yang berjauhan, hayatilah hasil sastera yang diterjemahkan bukan sahaja dalam bahasa inggeris, tetapi juga jerman dan belanda ini...

Sekian. 


No comments:

Kad hari lahir dari Z

Kad `baju' Terima kasih atas kiriman kad unik tersebut, tidak ada kata yang bisa saya tulis untuk gambarkan perasaan suka saya.  ...