"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, February 14, 2017

Ada juga perempuan yang terkawin dengan lelaki macam ni yea...?

Saya jumpa kawan saya yang bernama Siron (nama samaran...tapi nama sebenar memang bermula dengan huruf `S' juga). 

Pada suatu masa dulu dia pernah ambil cuti untuk bincang pasal rumahtangganya yang dia rasa bermasalah. (pelik kan?, kita ambil cuti nak rehat, dia pulak sebaliknya).

Dia ceritalah pasal perangai bini dia. Saya tadah telinga sambil cicah jemput bawang. Dia beritahu bini dia tak pandai jaga badan, jaga kulit dan jaga rupa. Tak tutup aurat (bini dia di luar pakai tudung tapi di rumah tak pakai tudung walaupun ada ipar-ipar). Tak bijak. Kampung sangat. Suka benda mahal (standek la, ada ke orang suka barang murah? He he he). 

Banyak lagilah yang dia cerita. Semuanya benda-benda tak elok. Termasuk perangai bininya yang suka beli bantal. 

Salah ke beli banyak bantal?

Saya malaslah nak layan sebab ini kes biasa. Biasa sangat. Kalau kita dah tak suka, akan timbul banyak perkara negatif. Laki bini dua kali lima sahaja.

Saya tanya la...habis tu kenapa tak bercerai? Dia buat muka kucing kesian, dan dia jawab "Nanti kalau bercerai tak ada dah perempuan yang mahukan dia sebab dia tak handsum. Itu jawapannya...

Saya tak setuju dengan kenyataan `nanti tak ada perempuan yang nak kawin dengan dia bila dia bercerai'. Sebabnya senang. Sentiasa ada perempuan yang bodoh!

Saya setuju dengan jawapannya yang dia tak handsum sebab dia gemuk, pendek, hitam, bibir tebal, hidung senduk patah dan hampir botak... (Dia ikhlas beritahu dia tak handsum. Jarang lelaki sedar diri...)

Tapi kemudiannya, beberapa lama kemudian lamanya. Dia ada talipon. dengan nada yang girang kawan saya beritahu dia dah kawinl lagi. Dan siap tanya saya pula bila nak kawin? (Tenuk betul!).

Dan dia juga beritahu dia tak ceraikan isteri pertamanya kerana kesian nanti tak ada orang nak kawin dengan isterinya itu. Ada juga sifat belas kesian kan...(pelik).

Ada juga perempuan yang `terkawin' dengan lelaki macam ni yea?



Image result for bad wife jokes








No comments:

.