"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, November 7, 2017

Me time?

Image result for me time men


APABILA seorang professor bertanya mengenai `me time' yang dimiliki oleh kawan-kawan saya, saya rasa beruntung kerana mempunyai masa `me time' yang seimbang dengan pekerjaan saya, dalam kehidupan saya.

Apakah yang dimaksudkan dengan `me time'? 

Ia bukanlah masa untuk kita makan mee goreng atau berbagai jenis mee lain. Ia merujuk kepada jumlah masa yang kita peruntukan untuk diri kita sendiri. Masa yang khas untuk diri kita secara total. Bukan masa untuk kita perhambakan diri untuk kerja, suami/isteri atau anak-anak kita. Maksud saya lagi masa yang total untuk kita. Saya ulangi total.

Pentingkah masa `me time' ini? 

Ya allah penting sangat! Masa ini laa kita dapat redakan segala tekanan dan `restore' balik tenaga kita. Ia baik untuk fizikal dan emosi kita. Badan dan minda kita, kita mesti jaga.

Jika kita tiada `me time', kita stress dan jangkitkan stress ini kepada orang lain. Di tempat kerja misalnya kita sering menekan kawan kita (yang boleh buat kerja) semata-mata kita tertekan. Kita jadi pentingkan diri dan membuatkan kawan-kawan kita `left group'. He he he.

Kita juga mungkin menekan pasangan dan anak-anak kita secara tidak sedar. Haaa...

Macam mana nak cari `me time'?

Ada kawan saya beritahu waktu tidor sahaja masa `me time' beliau. Maknanya seharian dia berkhidmat untuk kerja dan keluarga beliau. Ini sifat terpuji, tetapi tentulah tidak baik untuk tubuh badan dan mindanya di kemudian hari.

`Me time' waktu ini kitalah yang mewujudkannya! Sebab itulah orang dulu-dulu ada hobi mengumpul stem atau duit lama. Bila kita dengar, kita gelak sebab kononnya ketinggalan zaman. Padahal kitalah yang bodohnya sebab tidak tahu mereka itu ada `me time' untuk diri mereka. Haa...

Kita kena krieak (wujudkan) `me time' kita sendiri. Kita mungkin perlukan hobi. Hobi salah satu elemeng yang boleh menyembuhkan diri kita. Secara minda dan fizikal.

Setiap orang perlu mempunyai `me time' mereka sendiri.

Apa kaitannya `me time' dengan `work life beleng'?




Image result for work life balance quotes
Add caption

`Me time" ini ada terkandung dalam `work life balance'. Maknanya kalau kita nak dapatkan WLB pun sukar, jangan haraplah nak dapatkan `me time'. Haaa. Ibarat WLB tu chapter, `me time' tu sub-chapter'. Haa.


Image result for me time


'Me time' ini tidak ada kena mengena dengan jantina, agama, bangsa, negara, taraf pendidikan atau apa-apa yang di sekeliling. Maksud saya kalau kita berpelajaran dan jadi bos tidak menjamin kita punyai `me time' jika kita tidak wujudkannya. Dan walaupun kita buruh kasar yang tua, gemuk (tidak diet), tak berpelajaran dan sunyi, kita tetap ada `me time' kalau kita mahu wujudkannya. Haa...

Sekian.


Abang Jan: Jom wujudkan `me time' masing-masing!

No comments:

.