"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, October 19, 2017

Don't worry because some things, really, aren't meant to stay forever

Ruang tamu rumah saya suatu waktu dulu...

Suatu waktu dahulu ruang tamu rumah saya kelihatan luas sebab tiada banyak barang-barang. Bila melihatnya, rasa tenang.

Sekarang ruang tamu saya penuh sesak, ada banyak barang. Tv juga saya letakan di ruang tamu kerana bilik lain kecil. Juga saya letakan meja makan.

Ia bertambah serabut dengan barang-barang perhiasan kecil yang kawan-kawan hadiahkan dan juga saya belikan (untuk saya). Saya suka membeli, barang kedai RM2.12 pun tidak mengapa. Asal ada aktiviti membeli. He he he.

Sekarang saya mencari tips untuk melapangkan rumah, biar rasa tenang.

Antara tip untuk melapangkan rumah (supaya tidak berkubang dan nampak nyamang) yang sukar kita lakukan ialah minimakan jumlah barang.

Kita mungkin sayang nak buang barang-barang atau kita mungkin sudah ketagih!.

Sayang hendak buang kerana kononnya ada nilai kenangan mengusik jiwa. maka banyaklah barang beratur dari muka pintu ruang tamu hingga ke dapur. Bercotek-arek.

Ketagih pula, kita mungkin ketagih letak barang kita (yang menjadi hobi kita). Contohnya, ada orang suka letak banyak jambangan bunga. Percaya atau tidak pernah saya membilang jambangan bunga di rumah mak kawan saya. Ada 18 gubahan buna di letak merata sudut yang dia kira sesuai. Persis kedai bunga.

Jadi pastikan di ruang tamu kita hanya ada satu jambangan bunga. Di ruang tamu saya tiada jambangan bunga. Hanya ada satu di bilik tidur ada satu.

Sekarang rumah saya dan ruang tamu saya ada banyak pinggang mangkuk. Inilah penyakit ruang tamu saya. Sangat aneh apabila sebuah rumah mempunyai terlalu banyak pinggan mangkuk. Dan tambah aneh lagi ialah saya tidak menggunakannya. Ia adalah hiasan atau hobi sahaja.

Dan untuk tidak serabut, saya harus nekad untuk menyembunyikannya pada pandangan mata. menyorokannya. Wahima di bawah katil.

Jom lihat apa yang tidak kena dengan ruang tamu rumah kita. Apa yang lebih apa yang kurang. Kalau lebih buang! kalau sayang, sorokan dulu...dan kemudiannya mungkin buang. He he he.

Atau lebih baik sedekahkan kepada yang memerlukannya...


Read these small living space tips to make your tiny studio feel bigger than it actually is.
Ruang sempit yang bergaya (gambar dari internate) 


Pendek kata ruang tamu kita berevolusi dengan banyak perkara. Contohnya, perasaan kita, trend, duit lebih kita dan lain-lain.

Tetapi percayalah ruang tamu yang paling ringkaslah yang mendamaikan.

Cuba tengok rumah orang kaya yang ruang tamunya luas dan ada banyak barang-barang, tak ke serabut?

Sekian.

No comments:

.