Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, December 14, 2017

Kehidupan di Malaysia saya

Alhamdulillah, kehidupan di Malaysia saya bertambah baik dan memuaskan. 2017 nan lalu, iaitu 10 tahun lalu gaji saya hanya separuh daripada gaji yang kini saya miliki. Saya percaya hala tuju dan matlamat organisasi yang jelas berserta dengan keadaan ekonomi negara yang baik, membuahkan hasil ini.

Beberapa cabaran sosial dan ekonomi terbaru yang berlaku, memerlukan saya bersikap lebih positif dan kuat berkerja. contohnya menghadapi perubahan masyarakat dan inflasi memerlukan kesabaran dan perancangan yang teliti.

Adalah tidak adil jika kita katakan pembangunan diri kita adalah semata-mata kerana kerja kuat kita. Saya memang sedaya upaya berkerja dengan bersungguh dalam kapasiti saya. Dan saya percaya saya sebenarnya boleh pergi lebih jauh dan gaji akan naik lebih jauh jika saya bekerja lebih kuat dan lebih berkesan. namun saya ada keutamaan lain dalam hidup. Setiap manusia berbeza kos lepasnya.

Faktor dalaman individu penting. Saya bukannya jenis suka menyalahkan orang atas nasib dan untung diri saya. Maksud saya saya selalu berfikir saya boleh jauh lebih maju dengan persekitaran yang sedia ada. Dalam konteks saya, saya boleh laksanakan PHD saya. Namun begitu saya memilih untuk tidak melaksanakannya atas beberapa foktor tertentu. Dan itu kelemahan saya.

Saya percaya dalam kehidupan ini apa yang paling penting ialah kebijaksanaan dan rasa bersyukur. Kebijaksanaan untuk memiliki pengetahuan atau kemahiran. Maksud saya ada orang berkerja berdasarkan pengetahun yang ada dicurahkan secara langsung ke atas organisasi dari segi minda. Dan kedua kemahiran yang berbentuk fizikal. keduanya memerlukan kesabaran.

Saya mahu proactive, saya tak mahu reactive. Saya percaya sikap proactive saya membawa saya ke depan. Walaupun kadang kalia meletihkan tetapi ia membuahkan hasil.

Saya ada juga merungut, tetapi saya akan cuba kawalnya dan sesekali tidak akan membukanya secara umun di FB atau di tempat terlalu umum. Cuma di blog saya kumpulkan runggutan tersebut bagi yang suka membaca dan berfikir.

Sekali lagi saya bersyukur dengan apa yang saya ada, dan adanya sana-sini kesusahan tersebut saya anggap ia cabaran kepada saya kerana saya jauh dari sempurna...

Saya tidak hidup di negara orang. Saya tidak hidup dalam lingkungan masyarakat di negara maju. tetapi saya percaya Malaysia adalah tempat yang berpadanan dengan keupayaan diri saya. Cuma kadang-kadang saya letih dengan ketidakbijaksanaan sesetengah masyarakat di sekeliling saya.

Tamat.

Image result for Malaysia masih aman
he he he

Malaysia aman damai...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home