Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, December 29, 2013

Mengapa wanita memilih untuk bekerja?

"Laaaa Mang! Duit gaji laki akak ciput jea Mang oiii. Nak `bawak' diri dia sendiri pun tak cukup!" Kata Kak Mariam (nama samaran, saya tidak meletakan nama sebenar, nama sebenar dia tidak sedap di cuping telinga saya. Memandangkan ini blog saya, saya letaklah nama samaran sesuka hati saya...Haaa). Jawapan itu saya terima apabila saya gatal bertanya "Mengapa akak bekerja?"

Pada zaman purbakala dulu (zaman kucing kirong), lelaki sangat berfungsi. Maksud saya, merekalah segala-galanya buat `itu-ini'. Dari mencari rumah (gua) hinggalah kepada keluar mencari kelengkapan rumah. Pabila malam ketika isteri (atau pasangan) tidor bermimpi makan karipap dengan dinasor, mereka kaun lelaki masih lagi tidak tidor lena kerena menjaga pintu gua (yang tidak berpintu). Pada siang hari lelaki mereka bekerja, pasangannya mengatur tulang, menjemur kulit atau membersihkan gua.


Pada zaman nenek moyang kita pula, kaum lelaki juga mempunyai isteri yang tidak bekerja sebagai pasangan hidup mereka. Mereka hanya bekerja di rumah menguruskan hal rumahtangga seperti membesarkan anak-anak dengan penuh kasih sayang dan memastikan keadaan rumah tidak seperti kandang beruang. Mereka `bekerja' di rumah sepenuh masa menguruskan anak-anak ketika suami pergi kerja. 


Pada zaman ibubapa kita barulah kaum lelaki mulai mempunyai pilihan untuk memilih sama ada isteri yang berkerjaya atau surirumah sepenuh masa.

Namun pada zaman sekarang bagaimana senarionya?

Saya dapati hampir 100% kawan-kawan lelaki saya mempunyai isteri yang bekerja (dan lebih 70% gaji isteri mereka lebih tinggi daripada mereka!).

Kepada saya walaupun dunia sudah berubah benar, saya masih berpegang kepada tanggungjawab wajib dan asas kaum wanita adalah menjaga suami dan anak-anak, maksud saya menguruskan rumahtangga. Agak janggal jika kaum lelaki menguruskan rumah tangga dan isteri keluar rumah mencari trezeki membanting dada. Namun saya juga berpendapat dalam beberapa keadaan tidak salah langsung jika kaum wanita bekerja atas faktor meringankan beban kewangan rumahtangga dan mahu mengaplikasikan ilmu yang mereka ada. Mereka tidak mahu menjadi `pokok tidak berbuah...' atau `peti ais tak berais'.

Saya ada bertanyakan rakan-rakan saya akan hal kaum perempuan bekerja. Rakan lelaki mengaku sebenarnya mereka lebih suka jika isteri tidak bekerja jika mereka kaya atau mampu. Rakan perempuan saya pula berbelah bagi 40% daripadanya memang mahu menjadi surirumah sepenuh masa tetapi terpaksa kerja sebab gaji suami ciput. Maka mereka mahu membantu keluarga dari segi kewangan... Kesian pulak saya dengar...


Dan 60% lagi memang mahu bekerja sama ada mereka ada suami atau tidak, sama da suami izin atau tidak! Haaa... "Buat apa susah-susah belajar jika tidak dapat aplikasikannya Mang?" Tanya kawan saya pulak. Ada jugak kebenarannya kan? Kalaulah pun suami mampu mungkin si isteri masih mahu juga bekerja dan ada kehidupan sendiri selain berumahtangga.

"Kalau kena cerai macam mana Man?, baru nak cari kerja? Mang tahu ke berapa peratus suami di Malaysia bayar nafkah selepas bercerai?" tanya kawan saya lagi... He he he. Saya tidak jawab, kaum perempuan ni kalau mula emosi... he he he.

Dari satu segi saya rasa perempuan berhak menentukan kehidupannya sendiri sebab mereka juga manusia. Namun dari satu segi yang lain jika suami melarang isteri keluar bekerja, tidak bolehlah mereka bekerja. Maka rumahtangga tersebut mestilah diuruskan mengikut gaji suami. Tidaklah pula isteri berlebihan berbelanja dan gaya. Hidup sederhana atas gaji suami, jangan `demand'. Itu ujian dunia untuk mereka...

Jan: Anda sanggup? 

2 comments:

Nong Andy said...

hurm..hurm..hurm...

aima said...

saya perempuan tak bekerja, percaya pada ketetapan allah, saya tak pernah risau akan masa depan jika saya ditinggalkan...namun hidup kena merancang dan saya menyimpan....

keinginan untuk bekerja tetap ada...saya pilih bekerja cara surirumah dan berbelanja berhemah..ujian dunia bila mana kawan kawan semua bekerja, bergaya dan berjaya...redha

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home