"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, December 22, 2013

Mengapa saya tidak menulis pasal agama?

Dalam SMSnya seorang kawan bertanyakan saya "Mengapa Man tidak menulis pasal islam, blog Man ramai juga pengunjungnya...? Jadikan blog sebagai medium berdakwah".

Saya terkelu sedikit tetapi saya pernah juga ditanya hal sebegini. Mengapa saya tidak menulis pasal agama? Susah saya nak jawab sebab blog saya blog biasa. Tiada apa-apa tujuan atau tema khusus. Walaupun tujuan utamanya dulu adalah untuk memberitahu kehidupan saya kepada kawan-kawan di tempat kerja lama dan sebagai sedikit catatatan perjalanan saya. Kini tujuannya lebih kepada kegemaran saya yang entah apa suka menulis, menulis dan menulis. Luah perasaan, bercerita. Mengada. He.

Kawan saya kata lagi blog saya boleh digunakan sebagai blog dakwah. Saya tidak dapat menjawab dengan sesungguhnya. Saya harap beliau membaca jawapan yang saya berikan ini:



Pertamanya blog saya adalah blog rojak dan bersifat peribadi. 

Rojak kerana saya suka menulis tentang sosiologi iaitu tentang manusia yang meliputi pelbagai tema. Ada kekadang hal rumahtangga, hal hidup sorang, dunia hiburan yang saya anggap penting, hal Datuk Sharifah Aini, sedikit politik, kesihatan dan apa sahaja yang terlintas difikiran pada masa tersebut. (Semoga penulisan itu memberi manfaat dan membuka minda).

Blog ini juga sangat bersifat peribadi. Ia tidaklah menarik. Kekadang nampak sangat saya mengalah dengan dunia dan bersifat pasif. (saya pernah menerima komen sebegini dari pembaca di FB). Namun bagi saya itulah saya, ada masa kecewa bertemankan bintang... Adakalanya gembira rasa suci dan sempurna, he he he.  Tidak mampu saya membina blog yang 24 jam positif sebab kehidupan tidak begitu...

Maksud saya hal diri saya meliputi menjalani kehidupan yang singkat ini. Ada gambar saya, mak saya, ayah saya tanam terung, adik beradik saya, anak saudara, kawan-kawan. Rumah, kereta dan taman saya. Kata orang jangan tulis hal peribadi di blog kerana tidak ada orang yang akan membacanya... Namun saya suka menulis hal peribadi saya, he he he. Dan ada yang mengikutinya, terima kasih.

Saya tidak mahu terikat dengan tema. Mungkin saya tidak berupaya selain saya memang tidak mahu terikat atau mengajar manusia. Sebab saya percaya sangat yang benda/perkara yang baik tidak semestinya baik untuk kehidupan kita. Dan kebanyakan pilihan bukan antara salah atau tidak...kehiodupan lebih komplek daripada itu.

Namun ada kawan saya beritahu jika kita menulis mengenai kebenaran dan membuat hati pembaca berfikir dan gembira, kita akan dapat pahala. Ramai juga kawan saya yang terhibur dengan apa yang saya tulis, ada juga yang rasa tajam menikang, he he he.

Kedua, saya tidak mempunyai ilmu yang mendalam mengenai agama. Maksud saya, saya bukanlah ahli dalam bidang ini. Sudah berlambak blog yang berusnsurkan agama. Biarlah ahlinya membuat kerjanya. Saya juga takut pendapat saya akan menimbulkan konterversi bila saya melihat agama lain sikit dari sudut pandangan umat islam Melayu. Dan saya sedikit sebanyak atau sekali sekala akan menulis mengenai agama sekadar kadar saya. Tetapi jika kita menulis mengenai sayangi mak pun ia adalah hal agama, dok gitu? Haaa...

Sebenarnya blog saya tidaklah ramai pengunjungnya. Saya dapat rasakan kebanyakannya pengunjung setia saya yang ada adalah pengunjung senyap. Mereka dekat di hati penulisan saya. Mereka mengikuti tetapi tidak memberikan apa-apa tindak balas langsung. 

Yang biasa memberikan respon adalah Nong Andy dan Adie Acheim (sekadar menyebut dua nama). Mereka ini dekat dengan penulisan saya dan di hati saya. Sebabnya kami berkomunikasi. Walaupun Adie Acheim tidak menulis, saya masih lagi ingin tahu mengenai kehidupannya sekarang. Begitu juga ada yang memberikan respon jika mereka tertarik dengan penulisan saya seperti vivacions o'light, aima, Ann, Anor Anom Aziz, azr, greenrose, LiIYLiza@, mama4Aqil dan lain-lain. Terima kasih saya hargai.

Jan: blog sebagai peneman hidup...

No comments:

.