Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 23, 2013

Mengapa kita tidak serik-serik membuat azam baharu?

Saya diam termenung sendiri. Dari semalam saya penuhi kepala saya dengan senarai azam tahun baharu saya menjelang tahun 2014. Lantas saya senaraikannya di atas sekeping kertas biru, biar romantik. Pelik kan?

Setelah saya meneliti senarai tersebut, hampir 70% daripadanya adalah azam lama! He he he.



Kita adalah binatang yang membuat azam. Secara sainsnya kita adalah mamalia yang paling berharap. Harapan untuk membaiki diri, berjaya, bahagia, tenang dan lebih teratur. Mungkin atas sebab itulah saya terus membuat azam baharu (yang sebenarnya lama, he he) tanpa serik. Saya percaya pengunjung blog ini juga sebegitu. Kita sekapal.


Selain sebab manusia sukar untuk berubah, kadang-kala tekanan persekitaran juga menjadikan azam kita `sekerat jalan' sahaja. Bukan mahu mencipta alasan tetapi mungkin atas sebab itulah azam kita tidak semuanya terlaksana. Namun alhamdulilah hasrat kita untuk sentiasa membaiki diri dari segala segi sentiasa ada. Sebabnya kita adalah manusia...dok gitu?

Kepada sesetengah orang, faktor luaran/sekitaran sangat menghalang kepada kejayaan azamnya. Contohnya: Seorang isteri yang beranak enam berazam untuk menurunkan 10 kilo menjelang akhir tahun 2014 nanti. Namun dia alah sebab dia selalu bergelumang di dapur menyiapkan masakan untuk anak-anaknya dan suaminya. Suaminya suka makan. Dia sendiri memang pandai memasak sebab dia cintakan makanan. Lagipun lakinya juga gemuk, pendek dan buncit. Tambah lagi seluruh keturunannya selebar pintu. Haaa....


Namun begitu saya berharap pembaca blog saya teruskan azam masing-masing. Kita adalah manusia, ada tersirat dalam hati untuk berubah demi kebaikan. Jangan pedulikan gurauan kawan kita yang berkata "Azam tau baru ke azam lama, tahun jea baru? He he he". Sambil tersengeh, macam kelakar sangat laaa tu. Huh!.

Ada kawan kita yang lebih kambingan "Buat apa berazam? Dah sah tak berjaya.".


Kepada saya tidak salah kita terus berazam walaupun sudah bertahun azam itu tidak terlaksana. Yang salahnya kita berputus asa. Percayalah mungkin nanti kita semakin tabah, dan mungkin persekitaran akan berubah, persekitaran yang menggalakan. Yang penting jangan putus asa. 

Hidup ini cabaran dan bukan sedikit cabaran menimpa bila kita mula nak laksanakan azam pada tahun baharu tersebut.

Jan: Jom berazam lagi...he he he


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home