"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, December 24, 2013

Mengapa kanak-kanak tak suka makan sayur?



"Bakpealah budok-budok ni tok sir makea sayur...?" 


Saya dapati kebanyakan ibubapa mengeluh kerana anak-anak mereka tidak suka makan sayur. Kata mereka puas memujuk tetapi anak mereka masih enggan makan sayur. Mengapa yea?

Sebenarnya bagi saya, sayur bukan sedap pun. Rasanya semacam jea, kekadang pahit dan tidak manis. Saya paling nak muntah makan tomato tapi saya makan juga demi kulit muka saya gebu dan lembab (konon). Saya tak tahan pedas lada tetapi saya makan juga demi tali perut dan usus saya. 

Mungkin sudah begitu tuhan buat, iaitu barang yang pahit adalah ubat, barang yang manis adalah racun. Teringat pulak saya kepada bekas kekasih saya. Rupanya segala kemanisan dulu meracun hidup saya kini. Semuga dia tidak pernah akan bahagia...

Kita balik kepada tajuk posting. Walaupun si ibu atau bapa tidak makan sayaur (he he he) mereka amat bimbang jika kanak-anaknya tidak makan sayur. (Malah mereka bertanya mengapa anak-anak mereka tidak suka makan sayur). Mengikut satu kajian*, sebenarnya rasa pahit ini ada juga kaitan dengan gen kita yang kita warisi ke dalam keturunan kita. Gen yang membawa keengganan untuk rasa pahit.

Kebanyakan anak-anak akan menjawab ianya tidak sedap atau pahit. Perlulah kita ingat bahawa lidah mereka lebih peka berbanding dengan kita yang dah tua ni. Kanak-kanak ada 10,000 deria rasa yang amat peka berbanding dengan kita ni yang rata-rata 3000 jea (semakin kurang bila dewasa). Oleh itu kanak-kanak ini lebih sensitif terhadap rasa pahit berbanding kita, haaa... Pahit itu melekat kat lidah dan tekak mereka.

Apa ingat aku kambing ke?

Berbanding dengan sayur, kita dapati anak-anak lebih menyukai buah. Sebabnya mudah, kebanyakan buah manis gitu.

Tambah pulak kita yang tua bangka ni  tidak menunjukan contoh tauladan yang baik (ketam mengajar anak berjalan lurus...). Kita tak sedar anak-anak kita perhatikan dari sejak bayi lagi kita tak letak sayur dalam menu harian kita. Budak-budak perhati gitu. Maka, jangan haraplah mereka nak makan sayur.

Tuhan tolonglah aku...

Memaksa? Lagi memaksa lagi lah mereka tak mahu makan. Nanti dia ugut tak nak makan nasi macam mana?  Haaa...

Jan: Kanak-akanak yang suka makan sayur tu yang pelik...haaa...he


*A study done by researchers at Monell Chemical Senses Center in Philadelphia shows that a gene called TAS2R38 may be responsible for children's aversion to bitter tastes. Every one of us carries two of these genes. There are two different versions of this gene, with one being more sensitive to bitter tastes than the other. If one or both of those bitter-sensitive genes are present, we are more likely to dislike bitter tastes. 

Over time, your children's aversion to bitter tastes will ease.

3 comments:

Genre Dari Langit said...

Sejujurnya.. walaupun saya dah tua bangka ni kan encik pensyarah. Saya masih rasa daun sawi tu pahit rasanya ... sampai kawan saya rasa naik pelik bila saya kata daun sawi pahit.



Nong andy

Ann said...

sir,nnt kalo saya ad anak,sy xnk ajar mkn fast food.sbb kesn dy sgt2 xelok.nad kalo blh saya nk ajar mkn kt umah je.hahaha! tpis erius sir,sy plg xsuka mkn luar.sbb byk ajinomoto.and kalo budk2 ajr mkn luar,nnt dyorng memilih mkn.budk2 senang ajr,dri kecik,insyaAllah.

Puan Rosema said...

Alhamulillah..menepati ape yang saya cari..dok pikir nape laabuak tak suke syur selain sebabnye yang pahit..rupenye deria dorg lebih tajam pade kite,menjadikan ia alasan kukuh yang tak dapat disangkalkan lgi.,,anyway thx ye Tuan Sukiman..penulisan yg sngat2 membantu..

www.vitaminorganik.blogspot.com

.