Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, December 20, 2013

Mengapa pengangguran tidak sepatutnya wujud?

Di dalam sebuah kuliah, saya buat-buat bertanya kepada para pelajar `Bagaimana terjadinya pengangguran?". Dan selepas mereka menjawab, saya beritahu pengangguran sepatutnya tidak wujud dan ekonomi sesebuah negara sentiasa akan mencapai gunatenaga penuh...tiada pengangguran, semua orang bekerja. Haaa.

Dalam istilah yang paling mudah pengangguran merujuk kepada keadaan ketiadaan kerja [walaupun individu tersebut sudah berada dalam lingkungan golongan tenaga buruh (orang tua, kanak-kanak, orang gila,orang cacat tidak diambil kira)]. Ia tidak merujuk langsung kepada orang yang malas, memilih kerja yang `best-best' atau orang yang banyak songeh. Haaa... 

Mengikut teori klasikal, ekonomi biasanya akan menyesuaikan diri untuk mencapai keseimbangan secara semulajadi. Maksudnya ekonomi sentiasa berada di dalam gunatenaga penuh. Saya ulangi `sentiasa'. Apa pun terjadi ekonomi berada dalam keseimbangan. Contohnya, wahimanya walaupun kita diberhentikan kerja, kita tidak akan menjadi penganggur kerana dengan pengalaman kerja yang kita ada kita akan cepat mendapat kerja lain... Tak kan lah kita dok melongok sebab kereta siapa nak bayar? Rumah? duit kutu? Haaa... Dan para lepasan pelajar juga lambat laun akan mendapat kerja kerana mereka ada kemahiran dan ilmu. Senang secara teorinya kan?

Kemahiran adakalanya tidak berguna dalam keadaan tertentu. Contohnya, jika industri automobil kita mengalami kemelesetan, pekerja industri yang dibuang akan mencari kerja lain walaupun memerlukan kemahiran yang berlainan iaitu tidak lagi membuat kereta. Lagi contoh, seorang akaunteng mungkin membuka kedai roti kecil-kecilan apabila ekonomi gayat. Haaa...

Dan saya sebagai pensyarah kalau ekonomi meleset mungkin menjadi penari tiang, ha ha ha...(gurau jea, jangan serius sangat.)

Dan dengan mukabomi (mukabumi) Malaysia yang luas lagi subur ini, tentulah pelik kalau kita tidak ada kerja. Cuma masalahnya rakyat kita mungkin mahu kerja yang bagus walaupun mereka bukanlah bagus sangat. Mahu pakai handpon mahal walaupun kerja tak bagus sangat, mahu kereta dan rumah besar walaupun gaji tak bagus sangat, mahu kelihatan hidup bergaya dan glamour walaupun pemalas nak mampus... Haa...

Sebenarnya walaupun kita tidak berpelajaran atau berkemahiran tinggi, janganlah kita malas berusaha dan kecewa. Kita boleh mencari rezeki dengan kadar kita, kita kena yakin Allah memberi rezeki. Setiap manusia ada rezekinya. Dan kita kena bersyukur walaupun ciput sahaja rezekinya. 

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman,

فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“Apabila telah ditunaikan shalat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk mencari rezeki dan usaha yang halal) dan carilah karunia Allah, dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.” (QS. al-Jumu’ah: 10).

Maka kita kenalah berusaha untuk mendapat untung. Maknanya kita kena kerja. Supaya beruntung mestilah diusahakan terlebih dahulu, yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tak akan datang melayang, yang seksi tak akan datang menyerah... kalau kita tidak usaha berkerja.

Walau sekecil mana pendapatan kita, kita kena bersyukur dan terus berusaha. Saya pernah tengok waktu hujan kesian benar penjual di pasar malam. Tetapi mereka tenang dan redha, di kemudian hari akan ada hari yang tidak hujam. Allah tidak akan zalim.

Dalam ayat lain Dia Subhanahu wa Ta’ala berfirman,

فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ

“Kemudian, apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal (kepada-Nya).” (QS. Ali ‘Imraan: 159).

Kita kena mulakan kerja walaupun kecil dengan nada yang bersungguh-sungguh. Jangan kerja main-main jea. Huh!. Yang jadi masalah ialah kita malas, asyik membebel dan merungut... sampai kucing bertanduk pun duduk begitulah kita gayanya

Jan: Sekian sahaja kuliah jumaat berbaur ekonomi...(kononnya) 






No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home