"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, December 16, 2013

Mengapa lebih sukar memilih seorang suami berbanding isteri...?




Seorang kawan saya melahirkan perasaan hatinya yang gundah-gulana kerana dia masih tidak bersuami walaupun umurnya akan melalui gerbang 40an. Dia bertanya:

"Man! Mengapa susah bagi perempuan mencari calon berbanding lelaki?"

Saya dapati kawan saya ni tidak ada cacat cela hidupnya. Tak kanlah kalau tak kawin kita kata golongan ini cacat. Kalau orang cacat tak kawin kita kena kata apa pula? Cacat berganda? Haaa...

Saya berpendapat dia patut bersyukur sebab dalam banyak hal hidup dia berada dalam keseimbangan. Datang dari keluarga berada, dia memiliki rumah besar, tanah, kereta cantik, saham dan pakage Astro yang mahal. Pandai cakap Jerman lagi.

Tapi pelik juga kan? Kalau dia tiada `rupa', taklah pelik sangat, tetapi dia ada rupa (walaupun rupa beliau semakin susut nilai tetapi tetap nampak manis dan cantik). Setakat ini sapa yang melihat akan akui dia cantik, ada rupa. (saya rasa dia ada tempoh 5 tahun lagi sebelum mukanya akan beransur jadi muka makcik-makcik).

Dia mengadu dan geluh kepada saya. Dia ada beritahu ada pemuda muda (ada ke pemuda tua?) yang minat kat dia tetapi katanya dia tidak mahu berkahwin dengan orang muda. Katanya orang muda tidak dapat membimbingnya, tak ada pengalaman dan lebih nak `berhu-ha' jea dalam sebuah perhubungan. Saya sokong pendapatnya.

Saya sokong kerana saya sudah buat banyak pemerhatian sejak tahun 2001. Kalau setakat nak kawin, boleh ambik sesiapa saja. Banyak lelaki yang bergaya, ala handsum dan mancho di luar sana. Setakat nak kembang hidung sebab ada laki lawa dan bergaya, sila kan. Setakat nak berhuha-huha atau melampiaskan seks memang ramai. Pendek kata kalau setakat nak dapat status berkawin tu, senang. Tetapi kalau nak bergantung hidup? atau menyuluh jalan di hadapan? Selisih malaikat 46.

Jadi tidak salah memilih walaupun sampai ke tua, setiap orang ada kehendak dan citarasa. Apa-apa pun `jodoh' jugak kan? Haaa...

Dia juga ada beritahu ada suami orang (ada ke suami zirafah?) yang minat kat dia. Tetapi dia tolak dengan lembut sebab dia kesian tengok muka isteri lelaki tersebut. Dia berseloroh bertanya:

"...Nanti Man, setiapkali nak bersetubuh terbayang muka sayu madunya, macam mana Man. He he ?

Saya tidak jawab soalan itu...

Dia beritahu sebagai perempuan pemilihan mencari jodoh amat sukar berbanding lelaki. Semakin umur meningkat, semakin meningkat kesukarannya. Dia sempat beritahu bagi lelaki kononnya kalau calon cantik terus mereka nak, tak kira perangai teruk ke tidak sebab lelaki memilih dengan mata. Katanya... 

" Laaa Kak Ass, bukan semua lelaki begitu ya, cuma hampir semua lelaki begitu... He he he." Saya menambah dengan berseloroh. 

" Kita orang perempuan mahu bergantung hidup Man. Kalau pun bukan dari segi material, kita mahu seseorang yang boleh kita tumpang bimbing kita ke jannah..." Katanya sambil membetulkan pin di tudungnya yang beropol ringkas. 

Selepas itu dia banyak bercakap pasal idaman `Mr right'nya. Dia juga membayangkan teman hidupnya nanti akan selalu berada di sisinya dalam susah dan senang, penuh kasih sayang dan setia. Terus saya membayangkan seekor anjing, he he he. Teruk saya kan?.

Saya kenal Kak Ass sudah lama. Saya dah kenal luar dalam. Maksud saya dalam hatinya yang lembut dan tegas itu. Saya tahu benar ramai yang mahukannya cuma dia memang memilih. Dan dengan sikap dan perilaku kebanyakan lelaki zaman sekarang... saya sokong sangat supaya dia terus memilih sampai ke akhirnya. Tidak salah memilih, malah harus!

Bukan senang mahu hidup dengan seorang manusia bernama lelaki. Kalau tiada perasaan cinta yang kuat bukan senang mahu hidup bersama mereka. Tanyalah perempuan-perempuan yang berkahwin. Atau pernah berkahwin. He he he.

Jan: Ada rahmat di sebalik kejadian dan ketentuan Allah, percayalah. 

2 comments:

aima said...

ya betul ada rahmat dan hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap takdirnya...

Vivacious O'light said...

Bila dah berkahwin, bukan senang nak bercerai.
Maka,memang berbaloi memilih.

.