Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, December 13, 2013

Mengapa saya membaca blog orang lain?


"Membaca dan mengikuti sebuah blog seolah mengikuti sebuah kehidupan..."
- Jankaulu 


1. Selain membaca buku, jika mempunyai masa terluang (sebenarnya kita laaa yang kena luangkan masa, kalau kita dok tunggu masa `terluang', tak adanya...kan?), saya ada juga membaca blog orang lain.

2. Namun secara puratanya saya jarang berjaya `luangkan' masa untuk membaca blog orang lain, kalau `terluang' pun saya banyak aktiviti lain yang hendak buat. Hendak saya siapkan.

3. Jadi jika berpeluang membaca blog orang lain, saya sangat suka hati. Melihat gambar-gambar dan membaca penulisan orang lain setidaknya memberitahu kita yang ada kehidupan lain yang tidak seperti kita. Kita boleh belajar, ambil pengajaran, berhibur dan menambah ilmu pengetahuan dari banyak segi. terpulanglah pada kita

3. Membaca menghiburkan, kita terasa rapat dengan penulis dan tahu akan sedikit sebanyak kehidupannya, kecenderungannya, juga kelemahannya. Dan kadang-kala memberi seribu perasaan (walaupun penulisan seolah berjenaka, ada di antaranya menikam kalbu. He  he. Adakalanya walaupun penulisan pendek, banyak infomatifnya).

4. Terkadang apabila menyusuri sesebuah blog, rasa cemburu timbul kerana tidak memiliki apa yang mereka miliki dan kadang-kala rasa syukur kerana tidak memiliki apa yang mereka miliki.

5. Hampir semua orang mempunyai blog, atau FB. Kehidupan kita tidak lagi terperuk dan bersifat peribadi. Dewasa ini hampir setiap individu rela paparkan apa yang mereka ada dan aktiviti yang mereka lakukan walaupun mereka bukanlah terkenal dan ternama. Mereka mendapat kepuasan diri.

6. Ada blog politik, ada blog agama, masakan, sukan dan ada blog fokus kepada hiburan. Namun saya lebih tertarik kepada blog berbentuk seolah diari yang menceritakan perjalanan sebuah nyawa atau beberapa nyawa... Haaa..

7. Kepada saya blog yang baik tidak semestinya berinfomatik dan mempunyai template yang menarik. Blog yang baik dapat menjerut dan mengheret kita dalam suka dan duka si penulis... Dapat mengheret kita kepada kehidupannya.

Jan: Setiap hari menulis sebelum tidor....

2 comments:

Genre Dari Langit said...

Setuju..

Saya memang mengikuti beberapa blog.
Dan blog encik pensyarah di antara yang saya gemari :D


Nong Andy

aima said...

dan blog abg jan adalah yang paling saya suka baca...santai dan ber'inteligenliti' ....admire your kredibiliti...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home