"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, December 26, 2013

Mengapa dia menjadi semakin miang?

"Andropause kot? Hormon testorong dah menurun, he he he" Saya mengerutkan kening dan terus ketawa gaya mengada. He he he. Saya buat lawak bila saya lihat seorang kawan saya kelihatan sangat bergaya (maksud saya macam badut). Tidak sesuai dengan umur dan nampak mengelikan hati saya. 

"Nak jadi orang muda konon..." Saya terus capai kopi starbak yang mahal tu. Tapi kawan saya yang belanja. Kalau harap saya, saya memang tak masuk kedai gitu. Mahal gitu...

Ada dua kawan saya yang lain turut ketawa. Saya rasa bersalah pulak... (teruk ke saya?). Tapi saya hanya ikhlas menjawab pertanyaan salah seorang kawan saya kepada salah seorang kawan saya lain: "Mengapa bergaya sakan nampak?"

Kebanyakan kawan-kawan saya sudah berumur 40an, kami bukan muda lagi. Di antara kami, sayalah yang masih nampak handsum sikit. Ikhlas cakap, yang lain tu dah nampak macam seluar jeans lusoh.

Dan biasanya lelaki yang berumur sebegini mulai melihat dalam diri mereka secara fizikal dan emosi. Secara fizikal bentuk badan sudah berubah, walaupun tidak gemuk kaum lelaki biasanya akan mengalami masalah buncit, rambut jarang dan pipi nampak seolah macam nak bersatu dengan bahagian leher. Kalau nak bertanding dengan lelaki muda untuk mendapatkan awek, berani kata golongan ini akan kalah dengan cemerlang (kecuali mereka jenis awek yang tertarik dengan jumlah digit mereka dalam bank, he he he).

Sebenarnya golongan dalam umur sebegini juga cepat terasa, dan sensitif, cepat letih dalam beraktiviti. Buat seks pun ala kadar jea...(tapi tetap buat). Kalau orang perempuan kita panggil monopouse kot.

Andropos berlaku disebabkan oleh penurunan paras testosterone dalam diri lelaki. Paras testosterone dalam tubuh lelaki berada pada puncak maksima sekitar usia kita (lelaki) 30 tahun. Lepas itu ia menurun secara beransur-ansur  bila usia 40 ke 60 tahun. 



Namun tidak seperti monopouse, bukan semua lelaki menghadapi andropos. Kira separuh dari lelaki sahaja. 50-50. Saya harap saya tak kena tetapi simptongnya dah ada, he he he.


Hormon ini dihasilkan dalam kelenjar adrenal dan testikal. Hormon ini berfungsi pada seluruh tubuh dan memainkan peranan yang penting dalam memastikan kesinambungan kewujudan manusia (mengawal fungsi seksual kita). Selain itu testosterone juga menjana tisu badan dan memberikan kesan terhadap metabolisme, mengawal fungsi hati dan pertumbuhan kelenjar prostat (saya ada bincang pasal kelenjar prostat dulu).

Secara umumnya mereka amat sedar prestasi mereka sudah menurun dari segala segi (bukan dalam hubungan seks sahaja). Mereka juga rasa sudah tidak menarik sebab perut dah semakin ke depan, rambut makin jarang... Maka salah satu langkah ialah bergaya, bergaya dan bergaya, he he he.

Sebab itulah kawan saya tersebut kelihatan lawak dengan cermin mata hitam (siap ada tali cermin mata di telinga), pakai sarung tangan, baju kotak-kotak warna-warni yang kat lengan ada bulu sikit. Kawan saya juga ada cerita nak beli kereta baru yang jenis sport warna merah. Dan banyak kali dia beritahu `kita ni muda lagi".

Jan: Sah dia dah andropouse, he he he.

1 comment:

Anonymous said...

:)


Gitu ya?



Nong andy

.