"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 4, 2012

Perihal menulis perangai negatif kawan dalam blog

Saya mengaku, selain menulis hal diri sendiri (yang kononnya baik hati, handsum, setia dan bla-bla...), saya juga ada menulis hal kawan-kawan saya dari kaca mata saya.

Saya rasa tidak semua cerita yang baik itu baik-baik belaka, dan tidak semua cerita yang tidak baik itu tidak baik belaka. Maksud saya, sifat dalaman kitalah yang mencerminkan hati perut kita yang sebenarnya. Bagaimana kita `membaca' sesuatru cerita.  Bagaimana kita nak `tengok' sesuatu peristiwa itu.

Yang penting saya mesti menulis kisah benar (based on true stori katakan). Bukan mereka-reka. Saya lihat sendiri dan kalau tak pun kawan saya cerita.

Saya pernah kehilangan kawan kerana menulis blog ini. Malangnya saya menulis bukan mengenainya tetapi mengenai kawan saya yang lain. Dia yang perasan pula. Saya ada menulis mengenai perangai dan kehidupan kawan saya yang banyak berkorban dan akhirnya dipersiakan. Tapi ada la sikit saya kata `kita perempuan ni jangan laaa jadi hamba laki sangat'. Saya tak tuju kepada individu bila menulis, saya menulis untuk semua. Saya andaikannya ia satu nasihat...

Dan selepas itu dia sms dan kata saya macam-macam. Saya hanya mampu membalas yang saya tidak maksudkannya. Walaupun saya tidak bersalah, saya ada minta maaf. 

Bagi saya, kalau terasa, baikilah mana yang patut sebab saya pun ada kekurangan, pernah dihina, dianiaya dan meraung tengah jalan. 


Jan: Saya tidak sempurna, jauh dari sempurna. Saya tidak handal dalam semua perkara kecuali setia...

No comments:

.