Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 18, 2012

Tuberkulosis


Nama tajuk entry ini ialah nama sejenis penyakit yang berbahaya, ia bukanlah sejenis permainan kanak-kanak atau sejenis baja organik. 

Di kampung saya ia dipanggil penyakit Tibi atau juga popular dengan nama batuk kering. Mungkin kerana apabila selalu batuk badan jadi kurus kering. Maka batuk keringlah, jika batuk jadi gemuk, batuk gemuklah kot... He.

Kultur (tisu) Mycobacterium Tuberkulosis


Semasa balik kampung tempohari, saya ke Hospital Besar Jerteh untuk menemani mak jumpa kawannya. Saya mengambil kesempatan berdialog dengan seorang jururawat. Beliau ada menjawab beberapa soalan saya mengenai penyakit Tibi (Saya seperti wartawan kesihatan).

Penyakit Tibi ini bahaya kerana jika tak dirawat akan membawa maut. Di Malaysia dahulu penyakit ini terkenal tetapi selepasnya tidak terkenal kerana berjaya dirawat dan dikurangkan, namun kini kembali popular. Kata jururawat tersebut faktor utama penyebaran semula penyakit ini ialah kerana dibawa oleh pendatang asing (yang tidak disaring kesihatannya, mungkin pendatang haram).

Penyakit Tibi ini bukan sahaja menyerang paru-paru tertapi semua bahagian badan kita yang penting seperti gambar di bawah: 


Bahagian badan yang diserang tibi


Sebab itulah jemaah jumaat tersebut berundur ke belakang kerana di sebelahnya ada warga asing yang batuk-batuk. Dia bimbang takut dijangkiti Tibi. Ya tiada penyakit yang berjangkit, tiada bala di bulan safar tetapi kita hendaklah berusaha melari/mengelak diri dari dijangkiti. 

Saya pun sebenarnya naik bimbang juga sebab di kawasan saya tinggal ada juga pekerja asing. Pekerja yang masuk dengan permit memang diperiksa kesihatannya, yang tanpa izin inilah dikhuatiri membawa penyakit.

Jan: Tidak semua batuk kering adalah Tibi...Haa...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home