"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 18, 2012

Ipomoea Batatas

Suka tak makan ubi? 

Ubi keledek (juga dikenali sebagai ubi jalar, ubi jawa, ubi ketela, ubi setela dan ubi rambat) ataupun nama saintifiknya Ipomoea batatas ialah sejenis ubi yang manis dan boleh didapati di pasar. (sumber cilok: daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas). 



Kepada yang hanya tahu makan tetapi tidak mengenali apa yang dimakan, gambar di atas adalah ubi keledek. Orang kampung dan keluarga saya memenggilnya dengan nama setela (sukukata `la' dibunyikan `le'). Buat masa ini ubi setela adalah hasil tanaman ayah saya.  

Semasa saya balik kampung tempoh hari, ayah saya tengah menuai hasil. Kalau kita tanam ubi ini dalam 3 hingga 4 bulan kira dah dapat hasil (katogeri penanaman jangka pendek).


Kalau kita berbudi pada manusia belum tentunya manusia tersebut berterima kasih atau membalas budi. Bukan kita harap sangat tetapi setidaknya berlalulah begitu sahaja, jangan sebelum nak buang kita mereka khianati, aniayai dan hina kita. Tinggallah kita dalam diam, kita fahamlah orang sudah jemu (baca dengan nada sedih...)

Memang saya serba kekurangan tetapi saya yang serba kurang inilah....bla-bla...(malas nak mengunkit, takut ternangis di depan komputer, sapa nak nolong?)

Pada masa itu saya hanya tahu menangis-menangis dan menangis dengan tidak malunya (sepert jantan tak guna menangis konon, kawin dengan anak aku satu sen tak keluar uwang, malah uwangnya habis kau kikis...bla-bala...).

Saya menagis kerana tak berdaya nak pegang setereng kereta yang bulat (ada ke yang tiga segi?|) Saya tidak berdaya bawa kereta. Saya meraung di tepi jalan dalam perjalanan ke tempat kerja (adegan yang macam drama swasta tu...). Memang saya tidak daya nak pandu kereta ke tempat kerja. Sehingga saya berhenti di tepi jalan dan menangis macam keluarga yang anaknya tidak berjaya jadi juara dalam program realiti (anak dia tak berjaya dalam SPM, dia tak menangis, tak berjaya habis quran kecil dia tak nangis juga).

Dan saya ingat lagi saya terpaksa berpura untuk menipu bila seorang pensyarah perihatin sebagai rakan  pensyarah  berhentikan keretanya di tepi jalan (kerana melihat kereta saya tersadai di tepi jalan). Dia lihat saya terkulai layu stim macam orang laluk. Saya beritahu saya menangis kononnya kerana menerima berita buruk dari keluarga di kampung. Tak semena-mena saya beritahu bapak saudara saya yang pelihara saya daripada kecil yang sakit TB meninggal dunia sebentar tadi. Padahal saya dipelihara oleh ayah saya sendiri, dan pak saudara saya itu sihat walafiat lagi....

Namun pada masa tu saya lembik lotek (terlalu lemah) untuk meneruskan perjalanan ke kampus. Namun saya gagahi juga dengan membawa 30 km sejam (macam kita bawak di kawasan sekolah bila baru dapat lesen tu).

Kesian pulak kat pensyarah yang selalu bentang kertas kerja di seminar antarabangsa tersebut ditipu hidup-hidup. Dan saya selepas itu berjanji pada diri akan minta nmaaf pada hari raya. namun dah 3 hari raya berlalu...he he he.

Hanya allah yang tahu betapa runtuhnya hidup dan harapan hidup saya. Semua seperti hilang. Semua seperti semua pergi. Saya hanya menyebut "Ya allah aku tak percaya atas apa yang terjadi".

Dan dalam half alive itu lah saya bersumpah dengan nama tuhan suatu hari nanti dia akan hilang segala-galanya juga kerana ia aniayai orang seperti saya... Saya bersumpah tiada sekuman (saiz kecil) kasih sayang akan mendekatinya. Saya bersumpah atas segala kebaikan yang saya buat di atas dunia ini. Daripada kebaikan pertama yang saya lakukan sehingga terkini, semuanya saya pertaruhkan. Segalanya termasuk nyawa saya...



Kelihatan pekerja kampung yang diupah oleh ayah saya untuk mengeluarkan ubi keledek tersebut. Saya tidak tahu bagaimana nak ambil ubi dalam tanah. Macam mana nak pastikan tidak terputus atau tertinggal ubi tersebut dalam tanah? Haaa...

Semuanya ada cara...kita mungkin tak pandai. Hanya pandai makan ubi keledek tersebut.


"Ala sukimang, kau makan ubi macam orang kampung laaa" Ada suara sumbang sumbing yang mengata saya di asrama UM 20 tahun dulu sebab saya bawa ubi keledek ke hostel. Saya bawa daripada kampung. Kawan-kawan saya yang perasan bandar tu komen saya sambil mereka mengambil ubi keledek saya (yang saya goren ) dan cicah dengan sos (sos saya juga). Piring tempat letak ubi dan sos tu pun saya punya juga...he


Sedap direbus atau goreng.



Gambat-gambar dipukul dengan mengunakan kamera di handpon Nokia X2, saya beli RM350, dah setahun lebih usianya.

Apa khasiat ubi keledek? Dari pembacaan saya selain ia boleh tambah tenaga, ia juga boleh ubadi fibroid. Fibroid ni ketumbuhan pada dinding rahim. Malas saya nak ulans panjang-panjang sebab lepas ni saya nak gi makan nasi. Nanti tak lalu...



Gambar dia atas ialah  daun ubi keledek yang sedap dimakan kambing atau manusia. Kambing makan begitu saja, kalau manusia, mereka biasanya mengambil pucuk muda untuk dijadikan gulai. Kalau nak makan begitu sahaja pun tak apa. Kenapa kita perlu malu? Kambing boleh buat. He 


Ini bukan pekerja Bangla tetapi anak saudara saya. Dia kurus macam saya masa saya muda dulu...dan seperti saya dia juga ramai peminat. 

Pernah semasa kami berdua ke pasar malam, ada kawan-kawan perempuan panggil anak saudara saya dengan tak malunya. Budak perempuan sekarang gatalnya begitu ke? Ya allah jangan lah terlalu lalu perigi mencari timba atau buat gimik sangat.

Apa-apa pun masa remaja memang seronok bukan sahaja bila berpandangan mata berdebar-debar tetapi juga tak payah bayar rumah, kereta, kad kredit, bil air-api-astro-handpone dan sebagainya. Haaa.

Sekian sahaja...

Jan: Tajuk posting ini sebenarnya "Budi kutabur berkubur, kasih kusemai, aku tersepai..." 

3 comments:

Adie Achim said...

mengesan banyak perasaan di sini..
"budi kutabur berkubur".

Nong Andy said...

ubi tu kalau kami panggil ubi manis.. oh memang ensom anak sedara kamu :)

nasib baik tak bubuh tajuk tu :) kalau tak.. mungkin jadi tajuk kontroversi :)

sukiman said...

ubi ni kalau besar sedap digoreng, kalau kecil sedap direbus...

.