"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, June 28, 2012

Nasi lemak, beruang khutub dan guni beras

Saya selalu cepat lapar sebab itulah saya selalu berada dalam bentuk yang bulat (gemuk). Sebagai manusia biasa, saya merasai lapar. Maksud saya lapar perut. Tidak pula saya pernah mendengar ada orang lapar bahu, lapar tangan atau lapar kaki. 

Pun begitu ada sesetengah orang laparnya mendetail, bukan setakat lapar perut tetapi mereka kreatif membahagikan jenis lapar tersebut kepada pengkatogeriannya atau pengkhususan. Contohnya lapar nasi. Katakanlah si X lapar nasi maka si X tersebut hanya akan memburu nasi sahaja. Maknanya nasiklah dilapari oleh perut dia (si X). Apabila si X menuju ke kedai (kalau dia malas nak masak nasi) dia kan memesan  nasi bukannya mee rebus, mee hung atau roti canai. Dan kalau lapar nasi itu dijuruskan kepada lebih terperinci, dia akan kata lapar nasik lemak. Haa...



Sengaja saya berbicara mengenai lapar sebab bulan puasa pun sudah kian tiba. Nanti kita sama-samalah menahan lapar. Jangan riak pulak dengan memberitahu yang kononnya kita puasa tetapi tidak rasa lapar pun. Jangan. Saya pernah dengar dakwaan ini di sebuah surau suatu masa dulu.

Sama-sama kita berfikir dengan kepala otak (ada ke orang berfikir dengan kepala lutut?) yang orang miskin gitulah laparnya. Cuma kita hanya berlapar sehingga lebih kurang pukul 7 petang (dan kemudiannya berbuka makan bagai esok dah nak mati) tetapi orang miskin laparnya berpanjangan...seharian, semingguan, sebulanan...

Bila kita berpuasa kita perlu merasa lapar supaya dalam kelaparan itu kita insaf (kalau tak insaf jugak, tak tahulah nak kata apa). Namun posting ini bukanlah mengenai puasa atau bulan ramadhan tetapi mengenai saya selalu lapar.

Sekarang saya semakin gemuk bagai dipam-pam. Sekarang badan saya sudah melebihi 86 kilogram (paras bahaya). Beberapa bulan lepas sudah 80 kilogram (sebab sebulan  tak makan nasi) dan bila dah jadi 79 kilogram habis saya canang kat tempat kerja, kononnya saya dah kurus. Namun kini kembali kepada 86 kilogram dan saya rasa dengan kehadiran mak saya (mak baru datang minggu lepas)  senang-senag sahaja saya boleh cecah 90 kilogram dalam waktu terdekat, he.



Kata orang, orang gemuk kurang menarik, betul ke? Orang kurus macam papan playwood menarik ke sangatnya? Saya rasa pernyataan tersebut tidak juga benarnya sebab walaupun saya gemuk ada juga orang tergilakan saya! Demi allah ada, dan bila saya tolak cintanya dia jaja ke hulu ke hilir tentang keburukan saya sehingga saya naik malu pada rakan sekerja, bulan dan bintang. Bukan sahaja naik malu tetapi sangat marah. Namun saya tidak perlu buat apa-apa sebab daripada rekod, orang yang memfitnah atau memburukan saya, akhirnya ke tanah jua.

He he he, saya tersasar lagi. Posting ini bukanlah mengada nak beritahu kononnya walaupun umur saya dah 40an (awal 40an) masih laku. He he he. Tidak, tidak dan tidak. Lagipun sebenarnya saya sudah lama memaafkannya. Mungkin dia patah hati dan bertindak begitu. Saya pun begitu banyak kali ditolak, cuma bila saya ditolak, bila saya patah hati...saya tak serang balik, saya hanya berlalu dan akur dengan ketentuan... (macam baik pulak saya ni kan? tapi itulah hakikatnya...).

Kita kembali kepada tajuk berita. Bila kita gemuk, perasan tak di mana-mana saja orang akan perati kita. Kita ke perpustakaan orang tengok, kita ke nurseri orang tengok, ada jea yang perati dengan ekor mata dan tersenyum atau ketawa!. Malah ketika kita nak pukul (tangkap) gambar pun ada jea mulut cabul akan kata `buat kurus, buat kurus' sambil ketawa dan jeling pada kita. Dan kita pula, cuba la buat-buat duduk mengiring biar nampak kurus sikit dalam gambar, biar tidak bertukar dengan badak.

Tahukah anda? (macam national geografi pulak), faktanya bila kita gemuk kita akan melebar bukannya memanjang. Muka kita akan menjadi bulat, rahang kita tak terbentuk, malah hilang. Leher kita juga akan nampak pendek sebab mengembang bukannya menengak ke atas. Pendek kata kita macam beruang panda atau untuk lebih sadis macam tenuk atau berung khutub (rujuk gambar di bawah).

Fat Polar Bear

Saya tidak ada masalah dengan orang gemuk sebab saya pun gemuk. Malah adik saya juga gemuk walaupun dia memiliki mesen belari setempat (ogawa...sebut betul-betul macam dalam iklan tv) yang berharga ribuan tersebut. Tapi saya setuju orang gemuk baik hati. Kami dua beradik memang baik hati...(perasan, he he he)

Kalau kurus tetapi berhati puaka (kejam) pun buat apa? Kegemukan bukan 100% lambang kita tidak jujur (tetapi mungkin 98.98% lambang kita hargai makan, he he he).

Kadang-kadang saya kesian pada diri saya sendiri sebab saya menahan makan. Jangan tak percaya yang saya juga selalu menahan makan. Kalau memesan KFC cuma yang senek plate jea bukannya piring makan malam. Jangan ingat orang yang setopok ini makan sesuka hati. Ada juga yang jaga makan tapi kadar metabolisme mereka perlahan, apa lagi jika diri turut sama anti sukan.

Sebenarnya dalam menahan makan pun dah 86 kilogram, kalau tak menahan makan...he he he boleh bertambah berat badan sama persamaan matematiknya dengan seguni beras kot.

Rice sack

Mungkin sebab saya tidak suka sukan iaitu tidak suka menengok bola maka saya gemuk? Tapi setakat melaung di kedai kopi tapi tak main bola di padang, boleh kurus ke? He he he. Malaslah nak mengata orang. Saya mengaku saya tak suka sukan dan aktiviti mengeluarkan tenaga. Pernah bila kawan saya ajak saya bersenam saya beritahu:

"Buat apa bersenam?, buat letih jea...he he he" Sambil sambar sengneawish sardin.

Saya gemuk mungkin sebab saya jenis selow motion. Saya bawak kereta lambat, berjalan melenggang, sidai baju lambat, atau halau kucing pun selow sahaja. Pernah saya dikritik hebat oleh kawan saya dalam membicarakan hal saya menghalau kucing. Katanya cara saya menghalau kucing terlalu bertata tertip susilanya bak orang Jepun. Pelik, dia tidak pernah pun ke Jepun. Wahima ke negara ASEAN pun tak pernah.

Saya berhenti di sini dulu, saya terasa lapar pulak dah...

Jan: Lapar kasih sayang? Ah, huh mengarut!!!.

3 comments:

aima said...

terliuqnya ngan nasi lemak tu, sambal meroh nyalo, cam sedak je

sukiman said...

sabar-sabar...he he he memang best!

Nong Andy said...

kalau hangin satu badan.. tangan saya pung pandai lapar gak.. maunya memberikan penampar barang seketul dua.. dush..dush..(apasal bunyi tumbukan jadinya?) hehe

a... bila mak bertandang encik pensyarah pong apa lagi balun makan masakan mak x hengat dunia la tu hehehe...

*saya dah xde mak.. tapi mak tiri masih ada :D

.