Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, June 4, 2010

`seakan'...

Saya terima sms...

" Cara awak bfikir seakan org yg kurang brilmu sedankn awk memegang jwatan pensyarah."

Pada mulanya saya baca tanpa rasa apa-apa perasaan. Tanpa perasaan sebab tentulah tulisan beliau memang mewakili apa yang dia fikir, dia jujur. Lagipun dia guna ayat `seakan'. Setahu bahasa saya, perkataan `seakan' tak semestinya sama. Dulu ada kawan perempuan saya kata saya seakan Brat Pit, dan tentulah saya bukan Brat Pit.
Cuma...tak bolehlah hanya kerana saya seorang pensyarah, saya dibebankan dengan imej kepensyarahan. Semua saya buat kena betul belaka... Saya ada kekurangan, perasan dan perangai sendiri. Yang saya susah kikis. Yang dah jadi sebati selama 40 tahun...

Dan dalam satu-satu hal, saya memang ada berpegang kejap dengan apa yang saya fikir, saya percaya.

Jan: ...dan bukan dalam semua perkara saya boleh berfikir dengan baik dan bijak...

6 comments:

Abah Mui'zz said...

Concern benar orang tu pada mu ya Mang, sampai boleh sms komen macam itu.

Mang, nanti kalau mu bercakap, kena la quote mana2 hasil research atau kata2 orang2 hebat, baru nampak setanding dengan jawatan.

Hahahaha. Senangnya buat konklusi ttg diri orang lain ya! Diri sendiri entah ter'conclude' atau tidak pun tak tahu.

Jankaulu said...

he hehe, memang. aku ni malas nak quote. kalu too akademik tak best gak, hehehe.

tapi tak apalah... entahlah terima jea, anggap positif.

Umar said...

takkanlah jadik pensyarah semua nak kena control...penampilan, percakapan, penulisan etc, nak kena nampak n control cerdik memanjang...melampaulah tuh...pensyarah pun manusia biase jgk....ade masa nak berhibur jugak..berhibur dgn cara tersendiri..

Jankaulu said...

he he he, betul tu umar, kdg2 sya kontrol gak tapi tak daya 24 jam sbb saya bknnya ok sgt, he he...

Eja said...

jd la diri sendiri...tu lbh baik dr nk jd org lain semata2 nk jg hati org..nk tnjk bagus ke..

Jankaulu said...

tapi tulah dah jadi macam beban pulak memikul status kerja ni...sedangkan lidah lagi tergigit.

betul kata org bijak pandai...suluh dengan mata hati...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home