"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 7, 2010

Makan sorang je...?: Bahagian 2.

Kadang-kadang bila balik lewat petang atau dah pukul 8 malam, saya menyinggah kat kedai tepi terminal bus Muadzam. Suka makan di sini sebab tak ada pelajar. Biasanya penduduk kampung dan orang tua-tua sahaja makan di sini. Jimat masa jika terus makan malam sebab bila dah balik dan berehat, malas pulak nak keluar semula.
" Makan sorang je...?'' Saya disapa seorang pakcik (sebenarnya lebih kurang umur dengan saya kecuali dia dah beruban). Dia pernah belanja saya sekali dulu. Dia rakyat Muadzam biasa, tak ada kena mengena dengan tempat saya bekerja.
Saya tersengeh sahaja tanpa menjawab walau sepatah. Dia heret kerusi dan duduk di hadapan saya. Saya tak kisah sebab masa ni bukannya saya mahu makan sendirian. Ada orang temankan pun tak apa. Ok jugak.
" Selalu makan sorang je...?'' Dia bertanya. Tetapi buat apalah bertanya kalau dah tahu, he he he. Saya pelik juga dia ada 24 jam kat kedai tersebut. Setiap kali saya datang, ada je dia? Macam tak ada anak bini. He he he. Tapi dia dah ada anak bini, malah dia pernah beritahu dulu dia nak tambah cawangan dalam waktu terdekat.
" Makan sorang ni tak best, ajaklah kawan-kawan makan bersama?. Dia dah mula bercakap. Sapa la saya nak ajak makan dengan saya waktu-waktu begini, Adnan dan Mek Zue dah sak perap balik Kuantan. Ja bukannya bujangan lagi. Maka saya rasa tak ada cacat celanya saya makan sorang...dan kalau lauk tu masin tak kan bertambah manisnya bila kita makan ramai-ramai, he he he.
" Kalau hidup sorang tak sempurna, baik berdua. Ni dah kena makan sorang" Dia dah mula buka tajuk yang telinga hati saya tak gemar dengar...
" Saya nak tanya ni Cik Din? (nama sebenar, saya tukar sikit huruf vokalnya, mungkin u, a dan sebagainya.
" Tanya apa pulak?"
" Cik Din rasa orang kahwin ni dah sempurna, kalau sempurna kenapa nak kawin lagi? Ke bila 4 baru sempurna? Saya nak tanya Cik Din, Cik Din rasa bini Cik Din tu sedih tak bila Cik Din kawin nanti? Tergagap-gagap separa ketar saya tuturkannya sebab saya tak biasa dengan situasi ini.
Pada mulanya malas saya nak hangatkan suasana sebab saya ni bukan jenis tu...saya tak suka berdebat. Namun bila saya teringat kata-kata ustad Madi semasa di Pekan dulu, saya makin bersemangat. Ustad Madi kata orang begini kadang-kadang kena `ajar' jugak... (Ustad Asmadi merupakan seorang pensyarah yang berkaliber di Kolej Shahputra, kunjungilah blog beliau di asmadiabdulrahman.blogspot.com. Posting terbarunya ketika penulisan ini dibuat ialah `GAZA & JUDI'.)
" Errr...dia tentu sedih" Tergagap jugak dia jawab... Mungkin dia tak duga saya tanya macam tu. Sebab biasanya saya santun je macam lelaki Melayu terakhir (yang terpinggir?)
" Saya tak kata seorang tu lebih baik dari berdua, tapi saya yakin sorang tu lebih baik kalau berdua ada yang merana dalam diam,... Kesian ya bini Cik Din nanti..." Kali ini saya laju je lafazkannya sambil hirup soup. Terbayang jelas wajah Ustad Madi yang ala Mawi di depan mata saya.
" Janganlah Cik Din kata hidup saya tak sempurna pulak bila saya hidup sorang dan makan sorang..., saya makan sorang tak ada yang akan jadi kurang... saya rasa dalam dunia ni ramai yang makan sorang, saya tak menyusahkan orang...
" Saya respek la pandangan encik Sukiman." Tiba-tiba dia beritahu (pulak dah). Tapi dia tak boleh beli saya, saya tahu sangat perangai orang macam ni, entah di belakang mengumpat saya macam-macam.
Selepas itu kami berborak pulak pasal buang bayi, Sime Darby, dan lain-lain. Selepas selesai makan, sekali lagi bila saya nak bayar, dia belanja...he he he.
Jan: Ada orang kawin pun suka makan sorang2, so wat?.

1 comment:

uNcLeJoE said...

makan dua orang je ke? ... hmm makan sorang cepat habih... cepat cepat dn cepat ... tapi mcm cepat bosan je... sekali refreshhh dah bertukar pinggan nye plak.... hehehehe percaya tak esok mesti lain plak ni...

.