"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, June 7, 2010

Hotel Mahkota

Gambar 1: Ja sedang bergaya amatur di tepi seolah pagar


Ini hotel ketiga yang pernah saya kunjungi di negeri Melaka. Kepemergian ke Melaka setakat ini semuanya atas dasar kerjaya, bukannya bercuti. Sebelum ini ada lagi beberapa hotel yang saya tidur di Melaka, tetapi saya tak sempat pukul gambarnya.


Gambar 2 : Tajuk seminarnya...



Terbaru saya ke seminar untuk membentuk budaya prestasi kerja yang tinggi di Hotel Mahkota Melaka. Nanti kalau ada masa saya akan ceritakan mengenainya kerana posting kali ni pasal hotel. Boring juga kalau seminar kan tetapi tahukah kita ada banyak perkara kita jumpa dalam seminar, tak ada dalam buku atau majalah. Betul ni.


Gambar 3: Pemandangan dari balkoni...


Hotel ini kalau hari-hari biasa harganya RM208 semalaman, kalau hujung minggu naiklah sehingga hampir RM300. Seperti hotel lain dia ada berbagai jenis bilik mengikut keperluan keluarga. Kalau yang bawak tok nenek sekali jangan bimbang ada bilik yang lebih besar disediakan.


Gambar 4: Ada tujuh sayap (bangunan) kalau tak silap...


Hotel ini banyak bangunan tinggi ala apartment dan mempunyai beberapa kolam renang. Kira besar juga berbanding dengan Hotel Vistana di Kuantan.


Gambar 5: Tempat lapik gelas...


Gambar 6: Tempat gosok baju.


Keistimewaan hotel ni ada tempat gosok baju dan basuh baju yang berdekatan dengan lif di setiap bangunan. Bila kita naik lif di b awah kita boleh nampak bilik ini. Saya mengambil kesempatan untuk mengosok baju di sini. Baju yang biru (rujuk gambar di atas) adalah baju saya.

Gambar 7: Meseng basuh baju...


Saya tidak membasuh, saya bawak banyak baju kerana dah tahu akan berada di sana tiga hari dua malam. saya kira bawak banyak baju kerana saya diberitahu oleh kawan saya, `mentang-mentang kita berada di tempat lain, tak semestinya kita tak bergaya'...entahlah.

Gambar 8: Cantik langskapnya...


Hotel ini tengah-tengah bandaraya Melaka, sesuai sangat kalau nak gi ke Dataran Pahlawan, Mahkota Perade, Jam bersejarah, Bangunan bersejarah, Meriam bersejarah dan benda-benda sepersejarahan dengannya. Panggung wayang juga ada kat situ. Kira simpan je duit.


Gambar 9: Ja sedang membaca majalah in trend




Ruang tamunya ada tv dan kerusi set yang sederhana. Kira dalam bilik tidur tak ada tv lah. Kami melepak tak lama sebab ada pagi petang siang malam seminarnya.




Gambar 10: sink dan dapur


Di bilik hotel ini juga lengkap dengan sik dan dapur tetapi tidak dibenarkan memasak oleh pihak pengurusan, pelik. Tapi kalau masak maggie mereka tak perasan kot, he he he.


Gambar 11: Kerusi meja untuk membaca atau menulis atau nak melawa.






Gambar 12: Bilik tidur



Gambar 12: Kolam renangnya

Gambar 13: Tak ada sorang pun yang berbikini.




Kebanyakan hotel yang diadakan seminar adalah hotel yang bagus dan memuaskan hati. Memang pihak penganjur pilih yang ada banyak kemudahan untuk peserta.



Kalau saya pergi saja-saja untuk bekerja biasanya saya pilih hotel yang murah sahaja. Kita bayar guna duit kita dahulu lepas tu kita claim dari pihak majikan. Oleh kerana kena bayar dahululah saya pilih hotel yang murah sahaja, he he he.



Jan: Pernah tidur dengan Lokman di Hotel Vistana, saja-saja rehat.

No comments:

.