"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, August 22, 2008

The Largest Museum in Malaysia

Gambar daripada Internate 1: Kata orang juga antara terbesar di Asia, seni binanya kalah Muzium Negara, he he he (kata saya...).



Muzium ni kita orang Terengganu panggil Muzium Losong, saya pernah beberapa kali pergi melawat muzium ni masa jadi cikgu di PPYIT, Besut. Buat rombongan, sewa sebuah bas datang ke sini (sebagai cikgu kelas kita kenalah kreatif bawak pelajar sana sini bagi pembelajaran luar bilik darjah). Jauhnya dari sekolah hanya lebih kurang 120km, nak bawak mereka ke KL tak mampu.
Untuk rekod, Kompleks Muzium Negeri Terengganu ni orang kata letak dalam kawasan seluas 27 hektar. Dibina di Kg. Bukit Losong, Paloh, Kuala Terengganu. Konsep rekabentuk Kompleks Muzium Negeri Terengganu ini telah diilhamkan oleh Yang Mulia Raja Dato’ Kamarul Bahrin Shah (Raja Baharin), yang juga mereka bentuk Masjid `terapung' di Terengganu.




Gambar daripada Internate 2: Rupabentuk menjurus kepada nak mewujudkan sebuah bangunan yang dapat menggambarkan senibina Melayu tempatan, adanya...





Biasanya setiap tahun apabila saya menamakan Muzium ni sebagai antara tempat lawatan, ada di antara pelajar kata boring (padahal mereka tak gi lagi). Ada yang kata dah pergi dan boring...saya jawab `kali ni g dengan cikgu, cikgu janji pasti menarik sesuatu tempat tu kalu cikgu ada' Sebagai cikgu kenalah pandai menjawabnya supaya pelajar kita rasa memang penting kena pergi Muzium tu. Saya rasa setelah 10 tahun mereka akan mengakui kata-kata saya tu..he he he. Tetapi yang penting bagi saya biar mereka ada jati diri, sayang kat raja negeri Terengganu, dan negeri Terengganu. Sapa kata jadi cikgu senang?, bukan setakat ngajar ikut silibus. Banyak unsur lain yang kena terap. Biar pelajar kita jadi orang...



Gambar 1: Singgah juga ke muzium ni semasa lawatan tak rasmi ke rumah Cikgu Karizam (berpeluk tubuh).

Kebetulan sorang cikgu yang mengajar di PPYIT rumahnya kat Kuala Terengganu (antara Besut dan Kuala Terengganu lebih kurang 106 km), so kami cadang bila gi umah beliau turun sekali lagi ke Muzium indah itu buat kali yang keberapa entah (keindahan tak jemu-jemu). Memang indah memang macam istana. Datanglah kalau tak percaya, negeri Terengganu cantik, budaya menarik, orangnya pun not bad, he he he.

Muzium ni banyak fungsinya, ia merupakan rakaman budaya dan siapa kita. Sejarah kena belajar baru tau kita ni dari mana nak ke mana. Dalam muzium ni ada banyak bahagia tapi saya suka bahagian Muzium pasal raja dan juga pasal petroleum yang jumpa kat terengganu. Jangan lupa bahagian kapal dan perahu dan rumah-rumah tradisional. Huh best gila.

Gambar 2: Bersama tiang lampu.


Pelajar yang bersama lawatan ke rumah Cikgu Karizam adalah Mazlan, Naim, Nizu, Che Par, dan Zahari (arwah). Mati hidup balik pun kami tak akan jumpa lagi situasi begini. Sekarang masing masing dah lalui hidup sendiri dan beranak pinak. Cuma kenanganlah yang jadi bukti kami cuba lalui dan menikmati kehidupan sebaik mungkin.





Sebolehnya saya selalu berpesan kepada pelajar supaya belajar rajin-rajin dan nikmati hidup yang berharga ini. Kadang-kadang saya ajar pelajar lihat dunia ni dengan `cara' saya lihat, he he he.



Gambar 3: Masing-masing control...

Gambar 3 ni sesi buat-buat ala model sikit, bergaya dan serius. Tunjukan kehandsoman pada tahap maksima (dibenarkan selagi tidak mengatasi cikgu kita).

Gambar 4: Bergambar dalam keadaan biasa, releks.



Gambar 5: Posing ala-ala artis syarikat rakaman pukul gambar untuk kad raya yang nak dihantar kepada wartawan-wartawan dan peminat

Gambar 5 ni buat-buat mesra konon (agar bila cuci dan tunjukkan dalam kelas nanti ada la yang jelous dan nak gi jugak, he he he).


Gambar 9: Ala balik singgah pulak di Pameran Ketenteraan...





Jankaulu: Kalau ke Kuala Terengganu, selain gi berkelah atau gi beli blah kat Pasar Payang, boleh singgah setulang kat muzium ni...best.


3 comments:

Eja said...

duk tgk2 gmbr muzium tu, tingat plak muzium pekan, xpun muzium bijih timah kt sg lembing. menarik gak info kat citu. kat sg lmbg gak ada gua charas.leh gak lawat ctu.ada patung buddha baring (agak besar) dlm tu. ada ikan batu,. mengikut mitos dulu dlm gua tu ada air, tp bila surut ikan tu xleh kuar,lama2 jd batu (pelik gak, kn ikan leh reput...)hehehhee...

nanti buat lawatan ke sana la..

jankaulu said...

nama lagi mitos he he he.

muzium pekang saya selalu pergi dulu sampai kamal tanya `kau buat apa kat sana kiman?'

Eja said...

mengukir lara kot...

.