"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 18, 2008

Di antara kawan, teman dan sahabat...

MEMANG manusia tidak dapat hidup sempurna tanpa kehadiran manusia lain di sekeliling mereka. Superman, Spaiderman, ultraman, hatta Keluangman pun ada mempunyai kawan, teman dan sahabat. Penulisan kali ini mengenai kawan, teman dan sahabat. Semoga selepas membacanya, sedikit sebanyak boleh kita sama-sama berfikir mengenai adanya kehadiran manusia lain di sekeliling kita.
Siapa ya yang boleh kita katogerikan sebagai kawan? Apa beza kawan dengan teman? Sahabat pulak macam mana? Kepada sesetengah orang perbezaan ini tidak penting (contohnya tidak menjejaskan gaji bulanan yang diterima, he he he). Atau pun mereka sudah mampu berbangga jika mempunyai ramai kawan... Bagi mereka teman, kawan dan sahabat sama sahaja, yang penting orang disekeliling tidak menganggu kehidupan mereka...(pulak dah).
Namun apa salahnya kita mendalami sedikit ungkapan yang selalu jugak kita gunapakai tu:
KAWAN KAWAN KAWAN KAWAN KAWAN KAWAN
Kawan lebih merujuk kepada kat mulut sahaja. Biasanya merujuk kepada for the sake of kenal je, mengehai-hai bila berjumpa atau terserempak.
Kala masa sesuai pulak kita ajak mereka ke kedai minum dan berbual-bual kosong (topik tidak berapa serius. Namun begitu fungsi kawan penting, kawan-kawan akan menemani kita, menolong kita, dan boleh buat kita rasa seronok kalau kena caranya. Dalam kehidupan kita memang memerlukan kawan apatahlagi dunia sekarang proses globalisasi rancak berjalan.Kita tidak boleh duduk sorang.
Kawan juga merupakan cermin diri kita, atau dengan erti kata lain kawan boleh dijadikan ukuran diri kita. Maksudnya, secara umum bila seseorang itu ramai kawan boleh la kita katakan ia suatu yang positif. `kalau perangai tidak elok, tak ada orang yang sudi berkawan' dengan kita kan. Tetapi jika ramai orang tidak suka berkawan dengan kita, atau menjauhi kita (atau dipulaukan) mungkin ada sesuatu yang kita boleh baiki pada diri kita kot (tetapi jangan la baiki diri kerana nak diterima orang semata-mata sehingga tidak mempunyai personaliti diri langsung, he he he).
Bila kita berkawan dengan `kawan', biasanya jauh di lubuk hati masih ada keraguan...biasanya kita tidak berani hendak ceritakan rahsia besar yang kita ada, kita bimbang dia bocorkan... atau kita tidak selesa untuk beritahu pandangan kita mengenai hal-hal yang sensitif takut dia tak setuju dan menilai kita pula. Berkawan tidak bermakna semua perkara boleh diceritakan, kan...?
Kawan yang baik sukar dicari...tapi percayalah ianya ada.
TEMAN TEMAN TEMAN TEMAN TEMAN TEMAN TEMAN
Teman pulak lebih kepada sesuatu yang accasionally, mungkin dia teman sepejabat, teman serumah, atau teman berbicara (dan teman tak semestinya jadi kawan). Contohnya semasa saya menyewa sebuah rumah di Petaling Jaya (masa final year kat UM), rumah tersebut memiliki 7 bilik besar (rumah bekas iman masjid besar Petaling Jaya).Terdapat 18 orang pelajar lain dari berbagai fakulti (sewa ramai-ramai supaya bayaran bulanan perindividu jadi rendah). Bila sudah ramai, kita tidak rapat dengan semua orang apatah lagi rumah jadi tempat tidor dan mandi sahaja. Apa yang saya nak beritahu bukan semua penghuni rumah tu jadi kawan saya...sekadar teman serumah je.
Begitu juga teman sekerja kita, tak semua jadi kawan kita kan...kan? walaupun berbuih mulut majikan menyarankan supaya berkawan dengan semua orang di dalam organisasi tetapi kehidupan tidak semudah itu, manusia cenderung mencari kawan berdasarkan kepada beberapa perkara lain (bukan kerana terus berkerja dalam suatu organisasi terus jadi kawan, apatahlagi kalau organisasi besar).
Teman wanita? he he he. Malas nak terangkan, Nabil suruh fikir sendiri...he he he.
SAHABAT SAHABAT SAHABAT SAHABAT SAHABAT
Sahabat mungkin darjat yang paling tinggi jika ungkapan teman, kawan dan sahabat tersebut mahu dikastakan atau dihairakikan. Perkataan sahabat lebih keramat dan suci sifatnya (dan bunyinya juga). Ia sesuatu yang tidak boleh dipaksa atau diusahakan tetapi tubik dari hati kedua-dua yang terlibat. Sahabat merujuk kepada all the time. Ia boleh survive melalui masa, merentasi jarak dan lokasi.
Kita boleh menjadi kawan atau teman secepat kilat tapi untuk wujud menjadi sahabat makan masa, makan pengamatan dan makan persefahaman (tak semestinya persamaan). Bukan senang kita nak menerima orang dalam kehidupan kita dan bukan senang orang lain nak menerima kita dalam hidup mereka. Tetapi di sekitar kita kadang-kadang perkataan sahabat sudah dihilangkan kedaulatannya.
`Ni sahabat saya Sukiman' pakai hembus je perkataan sahabat tu padahal ia masih dalam taraf kawan (baru je kenal 2 minggu, kot-kot teman je)...
Jan: Bukan berniat nak menarafkan orang-orang di sekeliling tapi kadang-kadang janggal sebab sebutan itu tak berbau ikhlasnya...he he he.

3 comments:

Eja said...

hehehehe...

mohd amli said...

suki...berkawan..bersahabat...berteman...semuanya bagus...asal ikhlas...tak ikhlas...tak kawan..tak sahabat..tak berteman pun tak pe... cuma bagi aku semua yang kita kenal dikenang -kenang...kadang tak dapat bersua..ada dihati...kadang sibuk dengan kehidupan masing -masing...namun bersua menghilangkan rindu...klu kita jumpa kawan lama...klu tak merasa sayu...mungkin belum cukup untuk mengenali..

baru-baru nie...aku jumpa senior kat uitm...aku panggil curut...bila jumpa rasa sayu sbb dah 4 thn tak jumpa...aku anggap mcm abg ler...org nye biasa tapi biasa klu jumpa mesti bertukar pendapat dan idea dan selalu memberi motivasi...nak nangis lak

jankaulu said...

kawan yang baik terhadap kita akan tetap di hati,Gi mana pun ingat.

kawan-kawan yang dari seKSP tetap diingati. terutama dari Pekan dulu, banyak kenangan sgt. tengok kawan kita jatuh bangun (dan tak bangun-bangun, he he he).

memang kalu jumpa kawan lama seronok sangat, tapi masa berlalu umur kita bertambah, he he he. harap kita bertambah matang jugak.

.