"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 18, 2008

Jadi cikgu kat PPYIT


Gambar 1: Ambik peluang bergambar: Di mana mereka ya? Dah beranak pinak kot...







Gambar ni pukul kat bilik guru di Pusat Pendidikan Yayasan Islam Terengganu (PPYIT), cawangan Besut. Bilik guru ni satu bilik sahaja, dibahagi dua, satu bahagian lelaki satu bahagian perempuan tetapi bagi guru senior kedudukannya agak bercampur sikit antara lelaki perempuan. Guru perempuan semua pakai tudung, he he he. Gambar di atas tu bersama-sama cikgu baru. Masa ni badan kurus lagi, perut pipih je. Cermin mata bulat, rambut macam biasa...tak kemas (tak bersikat).






Gambar 2: Cikgu Haznam, kelakar dalam serius...

Ni pulak dengan cikgu Haznam, masa ni ada majlis so konon2 ambik gambar dengan hadiah-hadiah atas meja. Cikgu Haznam lebih muda, lebih bergaya, dia sebaya dan sekelas dengan adik perempuan saya dulu masa tingkatan 5. Rumah dia pun kat kampung saya juga...

Nampak mesin taip atas meja tu kat belakang. Memang berat punya...kami guna mesin taip tulah, guna juga kertas karbon, nanti nak `gelek' berapa copies dengan mesen penggelek untuk dibuat salinan. Dulu mana ada komputer dan print...


Gambar 3: Pukul gambar kat pokok sena, nak biar nampak notis tu, tapi tak nampak.

Ni dengan cikgu Syukri, kawan baik masa kat sana. Banyak ni nak diceritakan mengenai keistimewaannya (mungkin satu hari boleh cerita). Tapi dulu masa bilik guru dilanda skim ala-ala epay melalui internate dia ada kata `...kekgi dalam bilik guru ni aku dan skimei(sukiman) je yang papa, semua cikgu-cikgu lain kaye ujun taun ni'. Ya, dia dan saya (dan tuan pengetua) je yang tak masuk skim tu, bukan kami dah kaya cuma kami berpendapat tak ada jalan mudah untuk dapat duit, kita mesti kerja keras...

Dan hujung tahun tu, bilik guru dilanda sunyi... tak ada lagi cikgu-cikgu yang bercakap pasal skim tu. Kami pun turut kesian...he he he.


Gambar 4: Pelajar2 `control' maco bila dapat hadiah, saya dan cikgu syukri seluk saku je, tak dapat hadiah. (eh! nampak cikgu lebih kecil (dan `cute') daripada student)

PPYIT ni memang aktif menganjurkan majlis dan acara-acara bukan sahaja di sekolah sendiri tetapi juga aktiviti-aktiviti luar, termasuk bersih kubur, angkat (usung) rumah orang dan terlibat dengan banyak majlis kebajikan2 lain.

Tuan pengetuanya pada masa itu iaitu Tuan guru Haji Yusuf bin Kasim merupakan `orang kuat' di daerah besut dalam meletakkan unsur-unsur insaniah dan jati diri dalam pembangunan dan kebajikan daerah Besut. Dengan cara tidak langsung sekolah yang terdiri daripada guru-guru dan pelajarnya itu boleh belajar banyak perkara dalam kehidupan.


Gambar 4: Cikgu-cikgu sempat jugak bergambar...(kerja tak pulun mana....he he he.)
Ni masa gotong royong bersih kawasan bersebelahan sekolah (kawasan sekolah juga tetapi dipagari berasingan untuk buat kebun buah-buahan). Setiap kelas disediakan satu kawasan yang telah dibahagi kepada guru kelas masing-masing. Tuan pengetua kata tak apa tak siap kerja sebab kawasan sangat luas, yang penting dedahkan pelajar kepada kerja berpasukan dan bersemangat.


Gambar 5: Jangan duduk atas bangku semasa mengajar!

Ni gambar pelajar `curi pukul' dalam kelas. Sebenarnya tak elok sangat cikgu duduk atas meja, apatah lagi kalau punggung besar, bukan sahaja tak elok nampak, tapi kesiankan juga keselamatan bangku tu.

Jan: 5 tahun di PPYIT, banyak mengajar tentang hidup. Semoga kawan2 dan pelajar2 sentiasa berjaya dalam kehidupan...

No comments:

.