"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, August 25, 2008

Inikah kita?



Dalam banyak situasi, kita jarang fikir apa yang kita cakap. Kita cenderung untuk/selalu cakap apa saja yang kita rasa terlintas difikiran. Bila dan terlintas difikiran, kita pun pakai hembus je. Ini tabiat biasa manusia, tabiat semulajadi kot... Kita banyak bercakap untuk lahirkan pendapat dan perasaan (sama ada puas hati atau tidak) kita.




Kita memang tertarik kepada diri kita sendiri, kelebihan dan kebaikan diri. Kita selalu cakap pasal kita, kita selalu nak bercerita pasal laki kita, anak kita (walaupun pada orang tak ada anak atau laki,...he he he), sekadar contoh. Kita selalu nak cerita yang universiti tempat kita belajar tu terbaik kat Malaysia, muzium kat negeri kita tu terbesar kat Malaysia, malah kedai tom yam kat kampung kita terbest di Malaysia!




Kita masukan gambar mak kita dalam blog kita (tak kan nak masuk gambar mak orang lain pulak kan? he he he). Kita cerita konon bukit kat tepi pantai kat kampung kita tu cantik, rugi kalau tak lawat (pulak dah). Kita pukul gambar tempat kita kerja (tak kan nak pukul gambar tempat orang lain kerja, he he he). Kita letakan gambar anak saudara/anak kita kat blog (tak kan la nak letak anak saudara/atau anak orang lain, he he he).




Kita terus bangkang pendapat orang lain dalam mesyuarat dan hamburkan pendapat kita. Kita selalu cakap kalau kita jadi/berpeluang ketua kita akan buat cara lain, cara kita, kita akan adil. Kita ada rancangan pembangunan yang lebih adil. Kita canang kebaikan projek kita.




jankaulu: Inikah kita?

.