Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 5, 2015

Sepinya dunia seni suara saya...

Saya sudah tidak peduli dengan dunia seni suara tanah air. Jika ditanya seni lakon dan seni suara, saya memang lebih mengemari seni suara. Ia lebih bebas.

Semenjak Kak Pah tiada, saya tidak melihat rekod atau anugerah berkualiti akan dicipta dalam bidang seni suara kecuali rekod untuk anugerah glamour.. Jika ada lagu baru yang sedap atau suara sedap, saya hanya mendengar `masuk telinga kanan keluar telinga kiri'. 

Kebanyakan penyanyi baru suaranya seolah dibuat-buat. Tidak berbunyi ikhlas dan kadang-kadang memang tidak boleh menyanyi pun... Saya tidak mengikiti AF tetapi saya ada ikuti pertandingan akhir. Kesimpulannya mudah, ramai yang tidak ada suara pun untuk menjadi penyanyi. 

Ciptaan lagu juga begitu...

Ramli MS, kena lebih ikhlas...he he he.

Cuma sesekali saya terlihat berita mengenai penyanyi-penyanyi lama di akhbar. Yang saya kenali dari zaman muda saya. Saya berminat mahu tahu. Contohnya Nasir Wahab nampak muda dan masih boleh menyanyi.

Mungkin faktor usia yang menyebabkan telinga saya semakin memilih, atau memang benar penyanyi lama boleh menyanyi dan ada suara yang sedap.

Namun ada suara dari seberang yang sedap. Penyanyi muda mereka ada suara dan gaya.

Akhirnya saya mendengar juga lagu anuar Zain yang pada saya beliau bukanlah muda lagi...

Saya tidak menunggu album sesiapa pun lagi...sesiapa pun...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home