Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, November 3, 2015

Dalam media sosial ia mungkin sebaliknya...

Saya pernah menulis hal ini dulu. Saya bercerita mengenai suatu kejadian pada kawan saya (Mek Yah) yang tidak tahan melihat kawannya (Mek Pua) yang pergi bercuti sekeluarga sana sini tetapi tidak membayar hutangnya.

Dan apabila beliau (Mek Yah) dalam kesempitan, beliau meminta hutang tersebut di FB Mek Pua (setelah segala usaha gagal). Dan bermulalah episod kawan saya Mek Yah yang meminta hutang itu dicerca dan dihina dalam FB. Kononnya tidak perlulah minta hutang melalui FB. Mek Yah kena serang dek kawan-kawan media Mek Pua yang sebenarnya bukanlah kenal sangat perangai Mek Pua.

Kesimpulan cerita di media masaa nampak pula kejahatan Mek Yah, bukannya Mek Pua yang suka berhutang sana sini tetapi tidak bayar.

Begitu juga dengan wasap mewasap. Apa yang kita tulis mungkin dibaca dengan nada dan perasaan yang berbeza mengikut masing-masing kepala. Contohnya:

"Saya rasa awak patut pergi jumpa bomoh, berubat!"

Penulisan di atas mungkin mahu kita pergi berubat sebab penulisnya `caring' pada kita.

Dan kedua jangan tak sangka penulisan itu mungkin nak menghina, mengkolotkan kita. Haa...





kalau orang yang kita kenal tak apalah. tapi kalau nak bagi nasihat perkara yang senditif agak sukar sebab kita tidak kenal...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home