Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, November 24, 2015

Debat, debat debat!

"No komen..." Jawap saya sepatah.

Saya tahu ada yang mahu tahu pendapat saya mengenai kemenangan mahasiswa kita di peringkat antarabangsa tersebut. Saya tak nak komen sebab tak nak nanti ada yang sentap. Dan tak pasal-pasal kata saya teruk dan jumud, harapkan rupa saja... (he).

Saya sudah hidup agak lama. Ada beberapa perkara saya `belajar' dan `diajar' dengan baik oleh dunia ini. Untuk cari orang yang pandai berdebat ramai...tapi bila tang nak buat kerja? Hampeh.

Sebagai tenaga pengajar, saya berdepan dengan 1001 karenah pelajar. Adakalanya saya rasa nak marah dan ada kalanya sangat rasa nak gelak. Berbalang.

Dan saya percaya perdebatan bukan bererti kemenangan yang benar dan hakiki. Kemahiran bercakap dan menggunakan bukti (manipulasi bukti) tidak membawa kepada kebenaran.

Malah orang yang pandai bercakap ni...tak boleh kita percaya.

Percayalah!


Image result for debate clipart

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home