Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 25, 2015

Me, my car, my life

Saya dapati rakyat Malaysia ramai yang bangkrup akibat daripada hutang kereta (25%), berbanding hutang perniagaan (12%) dan hutang peribadi (13%). (Sumber : Malaysia Department of Insolvency).

Ini menunjukkan apa yea? (buat-buat tanya).

Dari dahulu lagi saya perasan orang Malaysia kuat `perasan' apabila membeli kereta. Mereka memakai kereta tidak ukur baju di badan sendiri. Sehinggakan saya selalu memberitahu anak-anak saudara saya yang pemiliknya berkemungkinan besar sebenarnya tidak mampu memiliki kereta tersebut, apabila melihat sesebuah kereta cantik melintas jalan.

Saya tahu benar di Malaysia orang defined kita melalui apa kereta yang kita pakai. Dan bagi sesetengah orang pula mereka dangkal mengatakan jenis kereta yang kita pakai penentu kita berjaya atau tidak dalam hidup. Penilaian dangkal ini amat dikesali. Selamat datang ke Malaysia.

Saya sekarang memakai Myvi. Ia adalah kereta pertama saya yang saya percaya berkemungkinan besar dalam hayat saya, saya hanya akan membeli kereta dua kali sahaja. Saya tidak mampu bertukar kereta seperti masyarakat saya.

Saya memiliki kereta apabila umur saya 38 tahun (satu rekod dalam keluarga saya yang saya percaya tidak akan dicapai oleh keluarga saya). Dan saya menggunakan kereta ke tempat kerja setiap hari yang jaraknya tidak sampai lima minit pun. Dan hujung minggu saya kerap ke rumah saya di kuantan (ambil masa satu setengah jam). Perjalanan jauh yang saya lakukan ialah balik kampung.

Saya tidak lagi muda untuk konvoi beramai-ramai dan pergi hu-ha - hu-ha sana sini. Jadi saya tidak mengumpul banyak kilometer. 

Namun sama seperti lelaki lain (mungkin juga sekarang perempuan lain), saya ada minat dengan kereta. Saya suka kereta Honda. Namun tentulah ia agak mahal dan di luar kemampuan saya. He he.

Saya tahu saya mampu bayar untuk bayaran bulanannya, tetapi saya wajib ambil kira belanja bulanan petrol, bayar insurans dan servisnya. Begitu juga dengan pembayaran lain iaitu tayar dan sebagainya. Ringkasnya saya tidak boleh hanya mengukur atas pembayaran bulanan sahaja...

Namun faktor  pandangan di atas tidak dikongsi oleh kebanyakan orang dalam masyarakat kita...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home