Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 18, 2015

Saya tidak rasa selamat...

Setiap kali saya masuk kawasan perumahan saya, sama ada di Perumahan Kuantan atau di perumahan kakitangan, saya akan tersenyum dan melambai mesra pengawal di pintu pagar besar. Mereka duduk di pondok jaga. 

Dengan adanya pengawal perumahan, rasa selamatlah sikit walaupun bukan 100% selamat. Sekurang-kurangnya selamat daripada rompakan rumah bila kita tiada di rumah. Maksud saya orang datang merompak dengan lori bila tuan rumah tiada. Ini bukanlah suatu yang asing dalam masyarakat kita...

Apabila berada di rumah, saya sentiasa kunci pintu pagar dan pintu grill. Begitulah juga apabila saya meninggalkan rumah. Saya tidak percaya dan tidak berani meninggalkan rumah tidak berkunci. Saya percaya dalam masyarakat kita ada pencuri dan perompak. Saya rasa tidak selamat.

Dan begitulah juga semasa saya nak tidor pada setiap malam saya kunci pintu rumah dan tingkap wahima bilik tidor. Itupun kadang-kadang sayya tidak lena tidor. Sebelum ada pondok pengawal, rumah jiran sebelah juga dicuri. Pencuri mencuri keempat-empat tayar kereta!

Saya tidak percaya kehidupan kita selamat dan damai. Akan selalu ada golongan yang mencuri dan merompak. 

Saya juga kunci kereta setiapkali saya tidak gunakanya. Saya percaya akan selalu ada orang yang ambil kesempatan mencuri. Seorang kawan saya kehilangan komputer riba walaupun keretanya dikunci. keretanya dipecahkan. maknanya tidak selamat barang-barang dalam kereta kita walaupun berkunci.

Apabila berjalan seorang, saya sentiasa berhati-hati dengan beg duit saya. walaupun saya tidak ada banyak duit, saya sentiasa percaya ada penyeluk saku yang kerjanya mencopet. Saya kena berhati-hati walaupun di masjid!






No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home