Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, September 15, 2015

Yang buruk dan jahat juga ditulis...

Salam selamat sejahtera,

Saya kerap juga membaca komen di internate mengenai sesuatu isu sama ada politik, ekonomi dan sosial. Saya dapati ternyata banyak komen yang negatif berbanding positif. Saya tidak kata komen yang negatif tidak perlu tetapi komen itu sangat melampau dan kadang-kadang menyentuh hal peribadi. Komen untuk menjatuhkan orang adalah melampau. Apa salahnya komen secara membina. Walaupun pahit mungkin diterima.

Biasanya penulis yang membuka aib ini menggunakan nama samaran. Dan ia menjadi lesen untuk menembak sesiapa sahaja. Mungkin pada pandangan mereka semua perkara dan benda berada yang berada di sekeliling mereka tidak betul.

Itulah yang terjadi di kalangan sesetengah masyarakat kita yang terkenal dengan sopan santunnya (pada masa dahulu...) Mungkin boleh melahirkan pendapat yang berbeza namun biarlah berlapik. Tetapi `lapik-lapik' ni mereka dah tidak `main' sekarang...

Saya dapati semuannya sudah tidak berlapik. Malah sangat biadap bagi orang tua seperti saya. Kami pada masa lalu tidak melahirkan perasaan secara langsung, apatahlagi membuka aib secara terangan.

Image result for jangan sebar aib orang



Manusia ada yang baik dan tidak baik, malah ada yang jahat dan puaka...

Siapa kita? Kita masuk dalam golongan mana yea?

No comments:

   

.

.

.