Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 8, 2015

Kisah anjing naik troli masuk pasaraya...

Sensitiviti kaum di Malaysia berada pada tahap yang patut diperbincangkan. Berbeza dengan zaman dahulu, isu sensitiviti kaum semakin bercambah. Dengan kepesatan teknologi isu ini mungkin membawa impak yang lebih besar dalam konteks perpaduan kaum.

Namun agak pelik jika sebagai warganegara Malaysia mereka yang terlibat tidak mempunyai pengetahuan mengenai apa yang menjadi hal sensitif kepada majoriti rakyat Malaysia. Majoriti Melayu beragama islam. Tidak mungkin mereka tidak tahu sensitiviti ini, atau sengaja menduga pihak-pihak tertentu.

Namun sensitiviti bukan pasal agama sahaja...mungkin juga budaya...

Namun untuk mengatakan keseluruhan kaum bukan Melayu bersikap demikian adalah salah. Pada setiap kaum tentu ada ahlinya yang tidak sensitif terhadap orang lain. Wahima dalam satu keluarga pun begitu.

Secara peribadi, saya berpendapat penguatkuasaan di negara kita lemah. Sedangkan hukuman bukanlah hukuman semata-mata. Ia juga alat untuk membentuk masyarakat ke arah yang lebih bertolerasi.

Kisah anjing naik troli ke pasaraya ini bukanlah kisah yang memberikan impak kecil, ia adalah kisah masyarakat kita yang semakin longgar sensitivitinya...

Bawa kucing duduk dalam troli juga sensitif bagi orang-orang tertentu... Sebab itulah haiwan tidak dibenarkan...


Image result for no pets
Add caption



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home