Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, September 10, 2015

Doktor main gitar

Semalam saya terdengar lagu Ebiet G. Ade yang bertajuk `Berita kepada kawan'. Lantas saya teringat kepada seorang doktor atau mungkin Profesor yang saya jumpa semasa membentangkan kertas kerja saya.

Tanpa segan silu dia menyanyikan lagi di bawah untuk saya:

Perjalanan ini
Trasa sangat menyedihkan
Sayang engkau tak duduk
Disampingku kawan

Banyak cerita
Yang mestinya kau saksikan
Di tanah kering bebatuan

Tubuhku terguncang
Dihempas batu jalanan
Hati tergetar menatap
kering rerumputan

Perjalanan ini pun
Seperti jadi saksi
Gembala kecil
Menangis sedih ...

Kawan coba dengar apa jawabnya
Ketika di kutanya mengapa
Bapak ibunya tlah lama mati
Ditelan bencana tanah ini

Sesampainya di laut
Kukabarkan semuanya
Kepada karang kepada ombak
Kepada matahari

Tetapi semua diam
Tetapi semua bisu
Tinggal aku sendiri
Terpaku menatap langit

Barangkali di sana
ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana

Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga
dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada
Rumput yang bergoyang

Tapi lagu itu tidak habis dinyanyikan dan dia berharap saya turut akan nyanyikan lagu tersebut pada masa `dinner' malam nanti. Dia akan main gitar katanya. Saya hanya terdiam kelu. Saya memang tidak pandai menyanyi walaupun saya rasa saya mampu membuatkan orang terpaku melihat persembahan saya. Tidak semestinya seorang yang menarik boleh menyanyi. Doktor itu perlu tahu...he he he. 

Biasanya jika ada pembentangan atau persidangan akan ada pada malamnya `dinner mendinner' ini. Namun saya biasanya tidak akan turun sebab saya lebih suka berada di bilik hotel untuk bermewah-mewahan. Saya juga tidak berniat untuk mencari kawan baru sebab kawan dunia akademik kebanyakannya membosankan...

Namun doktor ini lain sebab dia ada personaliti yang menarik. Rasa senang didampingi. Saya menjadi tertarik kerana beliau mempunyai personaliti yang menarik dan unik. Ramai ahli akademik yang saya jumpa bukan saja memboringkan tetapi tidak menarik.

Sebenarnya beliau ada bertanyakan mengenai hasil kajian saya semasa sesi pembentangan. Sebenarnya saya terus sahaja menjawab pertanyaan itu walaupun saya sendiri tidak faham apa yang beliau tanyakan. Saya mesti berlakon kerana terdapat ramai delegasi dari luar negara. Kesian dia saya tengok kerana cuba memahami jawapan yang saya berikan, yang saya juga tidak tahu apa yang saya katakan itu.

Namun beliau tidaklah sombong dan menghentam saya balik, beliau kelihatan terangguk-angguk cuba memahami jawapan saya.

Beliau kelihatan sangat suka menjalankan penyelidikan. berbeza dengan saya yang lebih suka mengajar. Saya tidak suka membuat kajian sebab hasilnya tidak sehebat mana. Pelik kan?

Namun kami ada persamaan sebab saya juga meminanti lagu ini...



1 comment:

Anonymous said...

i like this song too...esp bila abg nasir duet dgn ebiet

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home