Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 16, 2014

DPL: Masalah lelaki kurun ini:...seluar dalam awak pun saya yang beli!


" Lelaki yang tidak dapat dominate keadaan, tentulah tidak dapat banyak kuasa dalam rumahtangga..."
- Abang Jan


SEMALAM ketika saya sedang sibuk memeriksa kertas pelajar saya, saya menerima SMS daripada kawan saya. SMS yang membuatkan saya berfikir sejenak. Saya berhenti memeriksa kertas jawapan pelajar. Saya termenung...
 
Kawan saya memberitahu bahawa beliau merasa rendah diri terhadap isterinya. Saya tidaklah melayan sangat SMS beliau kerana saya ada kerja yang hendak dibereskan. 
 
Beliau memberitahu saya yang raya tahun ini dia sekali lagi beralah untuk beraya di rumah isterinya. Dia berat hati untuk membantah..
 
"Laaa...bulan puasa pun belum lagi...janganlah gaduh..." Itulah SMS saya kepadanya.
 
Saya tidak tahu apa sudah terjadi pada lelaki-lelaki zaman sekarang... Kalau saya perempuan ada kemungkinan besar juga saya akan tidak berkahwin, atau berakhir dengan mendapat status janda. Kecewa benar saya akan sikap mereka. Mengapa? Baca penulisan saya dengan cermat kerana saya tidak akan menjawabnya secara biasa...(pulak dah).
 
Sejak zaman kucing kirong lagi, lelaki adalah ketua keluarga. Mereka memberi nafkah dan menjadi pelindung. Ya, tentulah jika perkara ini jatuh ke tangan wanita, kesejatian lelaki tersebut terhakis. Apa gunanya lagi lelaki lagi? Tak kanlah sebagai pemuas nafsu isteri sahaja? Haaa...
 
Saya teringat kata-kata kawan saya yang ramai lelaki gila kuasa...(selain gila seks, he he he). Saya terus setuju kerana banyak sebab.
 
Perempuan tidak seperti lelaki, mereka berkahwin bukan semata-mata kerana keinginan seks, mereka memerlukan perlindungan. Tidak pernah pula saya bertemu dengan lelaki yang berkahwin kerana memerlukan perlindungan...dan tidak mahu seks.
 
Seorang suami wajib membayar banyak perkara dalam rumahntangganya. Saya ulangi wajib. Apa jua belanja rumahtangga seperti sewa rumah, bil air, bil elektrik, bil Astro, minyak kereta, belanja dapur, yuran anak-anak dan segala maknika perbelanjaan lagi. Kita tidak boleh kata apa dalam hal ini... Kita tidak boleh merungut!
 
Sang isteri yang mengeluarkan belanja bagi perkara di atas (termasuk membelikan seluar dalam suaminya) bukanlah sebenarnya satu kewajipan bagi mereka. Mereka hanya membantu. Saya ulangi, HANYA.
 
Memang tugas seorang lelaki memberi perlindungan dalam bentuk nafkah dan keselamatan diri kepada perempuan dan rumahtangganya. Kalau tidak mampu, tidak usahlah gatal nak kawin. Kita tidak membayar bil-bil tersebut dengan cinta dan kasih sayang. Bank tak pandang pun...
 
Nasib baik zaman sudah berubah, lelaki patut bersyukur sangat-sangat. Mereka patut sembahyang sujud syukur, bermunajat disepertiga malam. Zaman sekarang telah memberi laluan mudah untuk mereka berkawin walaupun mereka mungkin tak layak pun. Sebabnya zaman ini kaum perempuan sudah dibesarkan dengan mengajar hidup berdikari dan tidak bergantung kepada lelaki bagi mengeluarkan belanja untuk dirinya. Mereka diajar oleh zaman bahawa mereka tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada kaum lelaki untuk menyediakan semua keperluan maknika dalam rumahtangga.
 
Mungkin pada zaman akan datang, zaman akan mengajar bahawa lelaki memang tidak boleh langsung diharap! He he he. Maaf...
 
Bila perempuan jenis ini (jenis tidak mengharap kerana sudah ada pendapatan yang tinggi) berkahwin dengan lelaki yang tidak dapat banyak memberi (kerana factor pendapatan), lelaki tersebut akan mengalami masalah patologi (masalah perubahan fungsi). Mereka merasa rendah diri kerana tidak dapat memberi. Mereka tidak dapat dominate keadaan, tidak dapat banyak kuasa. Haaa...
 
Semakin zaman berubah, lelaki menjadi semakin kompleks tetapi semakin bernilai (sebab nisbah antara jantina yang semakin melebar).
 
Itulah masalah yang sebenarnya bukan masalah isterinya tak dengar kata...
 
Saya harap kawan saya tersebut membaca posting saya ini... He he he.
 
 
Sudah cukup sudah, i tetap nak beraya rumah makbapak i...
 
 
 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home