Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, April 4, 2014

DPL: Larakah aku...? Yes!

"Cinta bersifat eksklusif. Hanya dirasai dgn org tertentu,pd saat tertentu, dan keadaan trtentu. Cinta boleh mekar dan layu. Cinta datang tanpa isyarat. Dan boleh pergi tanpa sebab..."
 


SEKARANG saya galak mencari kata-kata hikmat atau hikmah untuk memperkukuhkan diri saya di persada dunia nyata. Saya mahu memotivasikan diri, sudah lama saya terlalu lara. Salah satu dari kata hikmah adalah kata-kata hikmah di atas diberikan oleh pembaca setia blog saya, Vivacious O'light yang saya kira amat baik dari segi bentuk dan mutu, serta mesejnya.
 
dalam kehidupan ini kita tidak dapat lari dari pada cinta. Saya tersengeh apabila mengingati saat ketika dia `mabuk'kan saya. saya akan cuba ingat antara yang termanis sahaja. saya akan cuba.

Saya harus syukur walaupun sekejap ia dating dan pergi meninggalkan luka yang dalam. Saya tetap pernah merasainya.

Kata O'light, cinta bersifat eksklusif sebab bukan semua memilikinya. Saya rasa ramai juga yang tidak memiliki tetapi sekadar perasan lebih dan letak dalam FB. Kononnnya cinta. Huh!.
 
Kata orang lama cinta bukannya barang buat berniaga, bukan untuk dijualbeli. Ada orang yang terlebih lama kata cinta bukan boleh ditukar ganti. Dan dalam lirik lagu 1000 Mawar nyanyian Kak Pah ada dinyatakan dengan tegas cinta bukannya harta, cinta adalah jiwa. Fullamak terangkat.
 
Cinta tidak berjadual apatah lagi berkuliah, dan cinta memerlukan keadaan tertentu untuk dirasai kehadirannya. Kata O'light juga cinta boleh mekar dan layu... bak bunga...Haaa pulak.
 
Tetapi baris akhir yang membuatkan saya rasa nak terjun dari bangunan akademik ini (acah aje, he heh ) ialah `Cinta datang tanpa sarat dan boleh pergi tanpa sebab'...Haaa...!
 
Ya, saya seorang pelara yang sensitive. Tiada salah untuk lara apabila kita patah hati dan kecewa. Bila kita patah hati dan kecewa kita tak makan biskut, main yoyo atau menari tango. Kita biasanya bersedih atau mengesat air mata dengan lengan baju.Yang salahnya?
 
Yang salahnya kita tidak `bangkit-bangkit' atau meratap hiba dalam jumlah waktu yang lama. Menyalah diri kononnya tak handsum, tak kaya, berkereta Myvi je dan sebagainya.

Dan untuk berubah kita haruslah terima kenyataan. Dan untuk menerima kenyataan adalah amat sukar, lebih payah. Hai ini  orang seluruh dunia tahu.
 
Tetapi kita mesti bangun!
 
Jan: Bangun sekerat, he he he...
 
 

2 comments:

hanan said...

saya setuju

Vivacious O'light said...

Cinta adalah antara benda pelik di dunia..kan.

   

.

.

.